Skolplikten börjar höstterminen det år ett barn fyller sex år. I Eksjö kommun finns det nio grundskolor som drivs av kommunen.
Nästan alla barn som är bosatta i Sverige har skolplikt. Skolplikt innebär att barn har rätt till utbildning i förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, specialskola eller sameskola. Skolplikten börjar höstterminen det år då barnet fyller sex år.
Grundskolan består av nio årskurser och skolplikten gäller under dessa nio år. Förskoleklassen är ett förberedande år innan grundskolan. Grundskolan är kostnadsfri. För barn med en intellektuell funktionsnedsättning finns anpassad grundskola som ett alternativ till grundskolan.
Välja skola
Som förälder har du rätt att, med vissa begränsningar, välja skola för ditt barn.
Skola inom Eksjö kommun
Innan en elev ska börja i förskoleklass, eller när en elev flyttar till Eksjö kommun, väljer du som förälder vilken skola du önskar att ditt barn ska gå i.
Kommunen utgår i första hand från önskemålet. Önskemålet får dock inte gå ut över ett annat barns rättighet att placeras vid en skola som ligger nära hemmet enligt den så kallade närhetsprincipen. Det kan finnas flera skolor i kommunen som anses ligga nära hemmet. Ibland är antalet elever som vill gå på en skola större än det antal platser skolan erbjuder. I dessa fall måste kommunen från fall till fall bedöma vilka elever som har störst rätt till en plats på skolan.
Kommunen får alltså gå ifrån ditt önskemål om det innebär organisatoriska eller ekonomiska svårigheter, eller om det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero.
Urvalsprinciper
Eksjö kommun tillämpar inte syskonförtur.
Relativ närhet innebär följande; om två barn har valt samma skola och bara ett av dem kan få en plats, så är det barnet som har längst skolväg till den alternativa skolan som har rätt till platsen. Se exempel i bilden nedan.
Med skolväg avses kortaste väg, det vill säga närmaste vanlig väg eller gata – med eller utan trottoar, gång- eller cykelväg.
Med alternativ skola menas den kommunala skola som ligger närmast elevens hem, bortsett från skolan som urvalet gäller.
När har barnet rätt till skolskjuts?
Om du väljer den grundskola som kommunen anvisar ditt barn till har du rätt till skolskjuts inom de ramar som kommunen beslutar om. Kommunen anvisar oftast den skola som är närmast hemmet. Barnet har inte rätt till skolskjuts om du väljer en annan skola i Eksjö kommun. Mer information om skolskjuts
Närhetsprincipen
Exempel på närhetsprincipen:
Adrian har 800 meter till den skola han önskat och 950 meter till sin nästa närmaste skola (950-800=150 meter).
Hanna har 600 meter till skolan hon önskat och 650 meter till sin nästa närmaste skola (650-600=50 meter).
Adrian får platsen på den önskade skolan eftersom han skulle fått längre till den alternativa skolan.
Byte av skola
Som vårdnadshavare har du rätt att, med vissa begränsningar, välja skola för ditt barn. Du kan även ansöka om att byta skola i Eksjö kommun.
Skola i en annan kommun
Enligt skollagen kan du också välja att söka plats för ditt barn i en annan kommuns grundskola. Detta kan vara aktuellt om ditt barn med hänsyn till personliga förhållanden har särskilda skäl att få gå i den kommunens grundskola. Du som vårdnadshavare kan också uttrycka önskemål om detta.
Om den mottagande kommunen och skolan beslutar att ta emot ditt barn har den kommunen rätt till ersättning från Eksjö kommun. Ansökan om att välja grundskola i en annan kommun görs på särskild blankett som skickas till den mottagande kommunen.
Vid val av kommunal grundskola i annan kommun har kommunen inte någon skyldighet att erbjuda fritidshemsplats.
Barnet har inte rätt till skolskjuts om du väljer en skola i en annan kommun.
Ansökan om skolgång i annan kommun Länk till annan webbplats.
Friskola
Du kan också välja att söka plats för ditt barn i en fristående grundskola oavsett i vilken kommun den ligger. Med fristående skola menas en av Skolinspektionen godkänd skola som motsvarar grundskolan, och som har en annan huvudman än kommunen.
Om den fristående skolan beslutar att ta emot ditt barn har den rätt till ersättning från Eksjö kommun.
Vid val av friskola har kommunen inte någon skyldighet att erbjuda fritidshemsplats.
Barnet har inte rätt till skolskjuts om du väljer en friskola.
Det finns inte någon fristående grundskola i Eksjö kommun.
Utvecklingssamtal
I grundskolan träffas eleven, läraren och du som förälder minst en gång varje termin för att gå igenom hur det går i skolan och hur eleven trivs. Detta kallas för utvecklingssamtal. Under samtalet pratar ni om hur skolan kan stödja och stimulera elevens utveckling. Samtalet ger eleven och dig som förälder en möjlighet att påverka och ta ansvar för elevens skolgång.
Betyg
Terminsbetyg ges i slutet av varje termin i alla ämnen utom språkval från och med årskurs 6. En betygsskala med sex steg används, från A till F. A till E står för godkända resultat och F för ej godkänt resultat.
Om en elev har haft stor frånvaro som gör att det inte går att bedöma elevens kunskaper kommer ett betyg inte att kunna ges. I dessa fall sätts ett streck (-) i betygskatalogen.
Skollagen och läroplanen
Skollagen och läroplanen ska garantera att alla elever får en likvärdig skolgång, oavsett var de bor eller vilken skola de väljer. Grundskolan styrs utifrån olika styrdokument som anger mål och riktlinjer för verksamheten.
Skollagen, som stiftas av riksdagen, innehåller de grundläggande bestämmelserna om grundskolan och andra skolformer. Skollagen gäller för såväl fristående som kommunala skolor.
Det finns också flera förordningar för grundskolan, till exempel skolförordningen och förordningen om barns och elevers deltagande i arbetet med en plan för likabehandling som stöd för arbetet mot diskriminering och kränkande behandling.
I läroplanen kan man läsa om grundskolans grundläggande mål och riktlinjer. Där beskrivs bland annat normer och värden, kunskapsmål samt elevernas ansvar och inflytande. I läroplanen finns även kursplanerna som anger målen för undervisningen i varje enskilt ämne.
Skolplikt
Alla barn i åldern 6 till 16 år som är bosatta i Sverige måste gå i förskoleklass och grundskola. Detta kallas för skolplikt och innebär en fullständig rätt till utbildning som ingen kan ta ifrån barn och ungdomar.
Som förälder är du skyldig att se till att barnet kommer till skolan och får sin utbildning. Du får inte hålla barnet hemma eller av olika anledningar inte se till att barnet kommer till skolan.
Kommunen är också skyldig att kontrollera att eleverna finns i skolan. Skolan ska kontakta hemmet när eleven är frånvarande om du som förälder inte anmält frånvaron.
Otillåten frånvaro anmäls
Otillåten frånvaro kan vara skolk eller frånvaro utan att ha sökt ledigt. Om en elev har mycket otillåten frånvaro måste skolans rektor lämna en anmälan till barn- och utbildningssektorn. Till denna anmälan bifogas en redovisning om skolans åtgärder för att hjälpa både elev och dig som förälder att minska den otillåtna frånvaron.
Risk för böter (vitesföreläggande)
Du som förälder har ett ansvar för att ditt barn som är skolpliktigt kommer till skolan. Om en elev som är skolpliktig inte går i skolan kan barn- och utbildningsnämnden i Eksjö kommun uppmana dig att ta ditt ansvar genom ett så kallat vitesföreläggande. Detta betyder att du hotas med böter om inte eleven uppfyller skolplikten. Kommunen använder sig av vitesföreläggande endast efter att skolan försökt att komma till rätta med situationen på andra sätt. Högsta belopp som kan utdömas är 25 000 kronor. Som förälder får du information om de krav som ställs, och om du därefter ser till att barnet kommer till skolan slipper du böter.
Om du som förälder trots hot om böter inte ser till att barnet kommer till skolan så ansöker kommunen hos förvaltningsrätten att böter ska dömas ut. Det är inte tillåtet för kommunen att skicka räkning till föräldern. Förvaltningsrätten gör då en ny utredning av ärendet och kan då besluta att du som förälder måste betala böter. Domstolen kräver in pengarna.
Mer om elevers frånvaro och ledighet på Skolverkets webbplats Länk till annan webbplats.
Svenska som andraspråk
I grundskolan finns två svenskämnen: svenska och svenska som andraspråk. Svenska som andraspråk är ett eget ämne med en egen kursplan. Elever i skolan läser antingen svenska som andraspråk eller svenska. Det är lika mycket undervisningstid i svenska som andraspråk som i svenska.
Ur Skolförordningens 5 kapitlet, Svenska som andraspråk 14 §:
Undervisning i svenska som andraspråk ska, om det behövs, anordnas för
Varför behöver en del elever undervisning i svenska som andraspråk?
Det är en stor fördel att få växa upp med flera språk. När barn kan flera språk, använder de de olika språken på olika sätt och i olika sammanhang. De kanske också pratar olika språk med olika personer.
Undervisningen i ämnet svenska utgår från att eleverna när de börjar skolan pratar flytande, uttalsmässigt och grammatiskt korrekt svenska. En elev med svenska som modersmål kan i genomsnitt 8 000 till 10 000 ord vid sju års ålder. Denna språkliga bas kan de bygga vidare på i skolan.
Elever som vuxit upp med flera språk har många gånger inte haft samma möjlighet att utveckla den språkliga basen på svenska innan de påbörjar skolgången. Undervisningen i svenska som andraspråk utgår från att eleven kan behöva utveckla den språkliga basen och det svenska ordförrådet samtidigt som eleven ska fortsätta att utveckla det svenska språket.
Varför är det bra för ditt barn att läsa svenska som andraspråk?
Det är viktigt att utveckla ett rikt och varierat svenskt språk i tal och skrift. Det innebär att man måste kunna använda det svenska språket på många olika sätt i många olika sammanhang.
Det är skillnad på att lära sig svenska som modersmål och att lära sig svenska som andraspråk. Alla som lärt sig ett nytt språk vet att det inte sker automatiskt. Vardagsspråket kan gå ganska fort att utveckla, men för att kunna utvecklas i skolans alla ämnen behöver man ett starkt svenskt språk.
Lärare med behörighet att undervisa i svenska som andraspråk har en utbildning med inriktning på elever som ska utveckla ett andraspråk och ämneskunskaper på svenska.
Vad skiljer mellan svenska och svenska som andraspråk?
Skillnaderna i kursplanerna för svenska respektive svenska som andraspråk är inte så stora, men elever som läser svenska som andraspråk kan ha behov av en annan sorts undervisning.
I kursplanen för svenska som andraspråk framgår att eleverna ska få goda möjligheter att utveckla ett starkt svenskt språk och inte minst att kommunicera på svenska utifrån sin kunskapsnivå. Skolan ska då inte ställa för tidiga krav på språklig korrekthet. Detta innebär att eleverna i undervisningen ska få många möjligheter att öva på att samtala och skriva på svenska, även om det ibland blir fel.
Språkliga fel när man lär sig ett nytt språk behöver inte vara negativt utan är snarare något positivt. Lärare som undervisar i svenska som andraspråk är väl medvetna om att språkliga fel kan vara ett tecken på utveckling i svenska språket. När en elev vill uttrycka något som är tankemässigt utmanande kanske inte svenska språket riktigt hänger med. Tankarna ligger så att säga före språket. Lärare som undervisar i svenska som andraspråk tar hänsyn till detta när de gör bedömningar och sätter betyg.
Hur organiseras undervisningen i svenska som andraspråk?
Undervisningen kan organiseras på flera olika sätt, både inom samma skola och mellan skolor. Eleverna som läser svenska som andraspråk kan ha väldigt olika behov. En del elever är helt nya i Sverige och behöver läsa svenska som ett nybörjarspråk, medan andra elever kan vara födda i Sverige och ha ett relativt välutvecklat språk. Det innebär att svenska som andraspråk är ett ämne både för nybörjare och för elever som kommit längre i sin språkliga utveckling i svenska. Därför behöver undervisningen genomföras på olika sätt. Ibland undervisas elever som läser svenska som andraspråk i en egen grupp, ibland läser de tillsammans med elever som läser ämnet svenska.
Fråga rektorn på ditt barns skola hur de organiserar undervisningen i svenska som andraspråk.
Hur vet ni att mitt barn behöver svenska som andraspråk?
Alla barns språkutveckling bedöms i skolan. I grundskolan och i anpassad grundskola har Eksjö kommun gemensamma rutiner och använder samma material för att bedöma elevernas språkutveckling. Om lärarna märker att en elevs svenska språk visar tecken på så kallade andraspråksdrag, görs en språkutvecklingsanalys. Andraspråksdrag kan till exempel vara ett mindre ordförråd på svenska, felaktigt uttal av ord eller grammatiska fel. En språkutvecklingsanalys innebär till exempel:
Informationen från språkutvecklingsanalysen ligger till grund för rektors beslut om eleven ska läsa svenska som andraspråk.
Vem bestämmer om mitt barn ska läsa svenska som andraspråk?
Det är alltid rektor som beslutar om en elev ska läsa svenska som andraspråk istället för svenska. Rektor fattar beslutet utifrån lärarnas allsidiga bedömning av elevens språkutveckling.
Hur länge ska mitt barn läsa svenska som andraspråk?
Så länge eleven är i behov av undervisning i svenska som andraspråk ersätter den undervisningen i svenska. Vissa elever behöver under hela grundskoletiden undervisning i svenska som andraspråk, medan andra har behovet under kortare tid. Lärarna gör fortlöpande bedömningar av elevens språkutveckling och en gång per läsår, i slutet av vårterminen, fattar rektor ett nytt beslut om eleven ska läsa svenska som andraspråk eller inte.
När lärarna har utvecklingssamtal pratar de med ert barn och er om kunskapsutvecklingen och då även om språkutvecklingen och ämnet svenska som andraspråk.
Prata med ert barns lärare om ni har frågor kring svenska som andraspråk.
Är det olika nationella prov i svenska och svenska som andraspråk?
Nej, elever som läser svenska och svenska som andraspråk gör samma nationella prov i årskurs tre, sex och nio. Däremot skiljer sig bedömning av de skriftliga texterna åt till exempel vad gäller ordförråd, stavning och grammatisk korrekthet.
Vad gäller kring betyg?
Det spelar ingen roll om eleven har betyg i svenska eller svenska som andraspråk. Betygen är lika mycket värda och om eleven har minst betyget E i svenska som andraspråk (och även i engelska och matematik), så ger det behörighet att söka till gymnasieskolans program.
Modersmålsundervisning
Alla elever i grundskolan, som har ett annat språk än svenska som modersmål har rätt att ansöka om modersmålsundervisning om:
I de högre årskurserna ska eleven också kunna läsa och skriva på sitt modersmål. Om familjen är två- eller flerspråkig har eleven rätt till modersmålsundervisning på ett språk.
Syftet med undervisning i modersmål är att eleven ska vidareutveckla sina kunskaper i modersmålet.
Enligt skollagen är kommunen skyldig att anordna undervisning i modersmålet endast om det finns en lämplig lärare, och om minst fem elever önskar undervisning i språket. Undervisningen kan ske med lärare på plats eller via fjärrundervisning.
Modersmål är ett eget ämne med egen kursplan och egna kunskapskrav. Undervisningen kan ordnas utanför det vanliga schemat. Det kan hända att eleven behöver åka till en annan skola för att få sin undervisning, eller att undervisning ges varannan vecka.
Ansökan om modersmålsundervisning Länk till annan webbplats.
Förväntningar – grundskola och anpassad grundskola
Utgångspunkter
I Skollagen (2010:800) anges bland annat följande gällande elevers utveckling i skolan:
För att kunna nå hit krävs att personal i skolan, elever och vårdnadshavare samarbetar och att vi vet vad vi kan förvänta oss av varandra. Detta har grundskolans ledningsgrupp sammanfattat i nedanstående text.
Vad kan elever och vårdnadshavare förvänta sig av grundskolan och anpassad grundskola i Eksjö kommun?
I Eksjös grundskolor och i anpassad grundskola möts du som elev och du som vårdnadshavare av personal som:
Vad förväntar sig skolan av eleverna?
Personalen i Eksjö kommuns grundskolor och i anpassad grundskola förväntar sig att du som elev:
Vad förväntar sig skolan av vårdnadshavarna?
Personalen i Eksjö kommuns grundskolor och i anpassad grundskola förväntar sig att du som vårdnadshavare:
Om att cykla till skolan
Att cykla är bra för både hälsan och miljön. Nedan finns några tips och rekommendationer för hur du på bästa och säkraste sätt cyklar till och från skolan.
Använd cykelhjälm!
Mer än 30 procent av alla cyklister som skadas får huvudskador. Enligt lag ska alla barn och ungdomar under 15 år använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel.
När är barn trafikmogna?
När kan man på egen hand börja cykla till skolan och när är det lagom att börja? Att vistas i trafiken på egen hand är en mognadsprocess som tar många år. Cykla därför alltid tillsammans med barnet tills barnet är mogen att cykla på egen hand.
Kontrollera alltid utrustningen innan avfärd!
Kontrollera att lampa fram och bak fungerar, att reflexer finns och att cykelhjälmen sitter bra.
Var ska du cykla?
Cykla i första hand på cykelbanor och i cykelfält. Håll till höger vid möte med gående på gemensam gång- och cykelbana och om det inte finns särskild cykelbana ska du cykla på höger sida av vägen, i vägrenen om det finns en sådan. Hoppa av cykeln när du går över vägen!
Karta – rekommenderade vägar till skolan
På Eksjö kommuns webbkarta kan du se rekommenderade vägar till och från Länk till annan webbplats.
grundskolor upp till årskurs 6 Länk till annan webbplats. i Eksjö.
Tänk på att rekommenderade vägar inte enbart är cykelvägar, utan även bilvägar. Rekommenderade bilvägar är ofta breda och lågtrafikerade.
Ta det försiktigt!
Kontakt
Barn- och utbildningssektorn
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post: