Funderar du på att starta en egen förening? Här får du information om hur du gör.
En förening är ett antal personer som har ett gemensamt intresse och vill utöva en verksamhet tillsammans. Sverige har ingen lag som kräver att ideella föreningar ska registreras eller godkännas. En grupp människor kan bilda en förening utan tillstånd från myndigheterna. När man startar en förening medför det dock en del ansvar. Föreningen blir en juridisk person som med sina tillgångar ansvarar för sina förbindelser och åtaganden. Föreningen måste följa samhällets lagar och regler, och det finns även en hel del praxis som styr föreningarnas verksamhet.
Vad är en förening?
En förening är en sammanslutning av personer som har ett gemensamt intresse eller en idé och som överlåter det formella juridiska ansvaret till en vald föreningsstyrelse. Verksamheten får inte ha till syfte att gynna medlemmarna ekonomiskt och ska bygga på demokratiska principer. Alla har rätt att bilda en förening.
Förberedelser
För att kunna bilda en förening måste det finnas ett antal personer som har ett gemensamt intresse. Ni väljer till att börja med en tillfällig styrelse (interimstyrelse). Denna tillfälliga styrelse bör:
Första mötet där man bildar en förening
På ett möte där man ska bilda en förening, måste man ha samma möjligheter att delta i diskussionen och påverka besluten. Mötet bör bland annat ta upp följande punkter:
Mötets öppnande
Dagordning
Val av mötesfunktionärer
Medlemsavgift
Val av ordförande för föreningen
Val av styrelseledamöter och suppleanter
Val av valberedning
Naturligtvis kan en förenings första möte också diskutera och besluta om andra frågor, till exempel vilken verksamhet föreningen ska bedriva och hur den ska finansieras. Det färdigskrivna och undertecknade protokollet från en förenings första möte fungerar som ett bevis på att föreningen har bildats.
Lämna uppgifter till skattemyndigheten
Alla föreningar måste lämna uppgifter om sina inkomster och utgifter till skattemyndigheten. Uppgifterna lämnar man på en deklarationsblankett eller en blankett för särskild uppgift.
För att registreras hos skattemyndigheten måste föreningen skicka in stadgar och uppgifter på den styrelse som blivit vald på ett medlemsmöte. Föreningen får då ett eget organisationsnummer. Det är skattemyndighetens kontrollnummer och kan jämföras med vårt personnummer.
Styrelsens uppgifter
Styrelsen i en förening har till uppgift att se till att de beslut som föreningsmötena fattar genomförs. Styrelsen ansvarar också för administration, ekonomi och olika aktiviteter för medlemmarna.
Styrelsen förbereder de frågor som ska diskuteras på ett medlemsmöte. Medlemsmötena tar sedan ställning till alla frågor som har stor betydelse för föreningen, till exempel planeringen av verksamheten (i den ingår även föreningens ekonomi).
Styrelsen ansvarar gemensamt för föreningens verksamhet inför medlemmarna. Den har också det juridiska ansvaret för föreningen i förhållande till samhället. Det innebär att styrelsen har ett rättsligt ansvar, den kan till exempel ingå avtal och vara part inför domstol.
Styrelsemedlemmarna har olika ansvarsområden. I varje styrelse ska det finnas en ordförande, en sekreterare och en kassör. Dessutom är det vanligt att man utser personer som ansvarar för olika aktiviteter som föreningen planerar, en så kallad sakansvarig.
Ordförandens uppgifter
Ordförande samordnar styrelsens arbete. Exempel på detta kan vara:
Vice ordförandens uppgifter
Sköter ordförandens uppgifter när han eller hon inte själv kan närvara. I en del föreningar delar ordförande och vice ordförande de uppgifter som ordförande brukar ha.
Sekreterarens uppgift
Kassörens uppgift
Sakansvarigas uppgifter
De sakansvariga styrelseledamöterna har ansvar för var sitt verksamhetsområde (sakområde), till exempel studier, ungdomsfrågor, utbildning, kultur- och idrottsverksamhet. De har också till uppgift att:
Revisorernas arbete
Revisorerna har ansvar för kontrollen inom föreningen. De är en länk mellan medlemmarna och styrelsen. Revisorernas uppgift är att granska att:
Revisorerna ska lämna en skriftlig rapport om sin granskning av föreningen till årsmötet. Rapporterna kallas för revisionsberättelse.
Revisorerna bör under året granska räkenskaperna oavsett om det finns anledning att misstänka felaktigheter eller inte. I revisionsberättelsen skriver revisorerna in om det finns något att invända mot styrelsens arbete. De föreslår också om medlemmarna ska godkänna styrelsens arbete under det gångna året eller inte och bevilja så kallad ansvarsfrihet.
Att skriva stadgar
En förening ska ha regler för sitt arbete. Dessa regler kallas för stadgar. Där beskrivs föreningens syfte, regler och arbetssätt. Förslag till stadgar och vad de bör innehålla:
Föreningens namn
Mål och uppgifter för föreningen
Medlemskap
Verksamhetsår – räkenskapsår
Regler för föreningsmöten och årsmöten
Beslutsordning
Styrelsen
Firmatecknare
Stadgeändringar
Upplösning av föreningen (nedläggning)
Årsmötet
Först måste föreningen komma överens om vilka frågor som årsmötet ska besluta om och när årsmötet ska hållas.
I alla föreningar tar man alltid upp följande frågor på ett årsmöte:
De flesta föreningar tar också upp följande frågor på årsmötet:
Anmäl din förening till kommunens föreningsregister
I Eksjö kommuns föreningsregister finns cirka 300 föreningar. Vill du anmäla en ny förening till registret ska du fylla i vår e-tjänst:
Sök föreningsbidrag
Föreningar i Eksjö kommun ska söka olika typer av bidrag. Information om de bidrag som delas ut, och till vilka typer av föreningar, finns i kommunens bidragsregler.
Kontakt
Fritidsavdelningen
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
fritid@eksjo.se