Formativ bedömning är väl vid det här laget ett känt begrepp. Det handlar om en kontinuerlig bedömningsprocess där läraren dels arbetar för att eleven ska få en förståelse för vad som ska läras och vilka olika kvaliteter som krävs.
Det handlar också om att läraren genom sin bedömning anpassar undervisningen så att den möter/utmanar elevens kunskapsinhämtning, för att eleven ska lära sig så mycket som möjligt. Den formativa bedömningen vilar alltså på två ben:
Utbildningsforskaren Dylan Willams (Handbok för formativ bedömning 2015) framhåller fem nyckelstrategier för en formativ bedömning:
Åsa Hirsh (Formativ undervisning – Utveckla klassrumpraktiker med lärandet i fokus 2017) ställer sig frågorna: Är det bedömning att tydliggöra mål för eleverna? Är det bedömning att ge återkoppling? Är det bedömning att hjälpa eleven att fundera kring sitt eget lärande? Hirsh är lektor i pedagogik och möter ofta förvirring kring begreppet och hennes lärarstudenter säger: ”Det känns som om det handlar mer om undervisning än bedömning!” (Hirsh 2017).
Jag håller med dessa förvirrade lärarstudenter och tycker att det är bättre att använda sig av begreppet formativ undervisning. Det tar fokus från bedömning och tydliggör i stället att det är hela undervisningen som bör vara formativ.
Jag tycker också att bilden/”blomman” är viktig och symboliserar att dessa fem strategier hänger ihop krävs för att göra undervisningen framgångsrik.
Med ett formativt förhållningssätt behöver man som lärare hela tiden reflektera över vad man ser och vad man kan göra annorlunda. Jag tänker att det är väl egentligen där den formativa bedömningen och den formativa undervisningen möts. Jag tycker att Hirsh (2017) beskriver det så bra när hon definierar synen på hur man kan tänka kring undervisning så här: ”som att gå från ett synsätt där det är eleven som ska formas till att läraren behöver fundera kring sin undervisning och lärmiljön”. Vi lärare behöver alltså fundera över hur vi kan förbättra/förändra vår undervisning för att våra elever ska lära sig så mycket som möjligt. Formativ undervisning kännetecknas av tydlighet, intresse för eleverna, undersökande arbetssätt, nyfikenhet och inkludering.
Vill man göra sin undervisning mer formativ så tycker jag att den ”formativa blomman” med sina nyckelstrategier är till bra hjälp för att synliggöra och bryta ner undervisningens olika delar. Vilket i sin tur gör det lättare att fundera över hur man kan utveckla sin undervisning.
I detta och mina kommande blogginlägg tänker jag försöka visa hur jag jobbar med vart och
ett av ”blombladen” i den ”formativa blomman” för att sträva efter att få min
undervisning mer formativ. I detta inlägg kikar vi närmare på:
1. Hur man kan tydliggöra mål och framgångsstrategier.
När vi har arbetat klart med arbetsområdet ska du:
-kunna viktiga ord/begrepp
-förstå orsaker till revolutionerna
-förstå vilka konsekvenser/följder revolutionerna har bidragit till
-förstå hur samhällen skapas och förändras
-förstå att historien påverkar den tid vi lever i nu
Att fundera över/diskutera med kollegor:
// Marie Titus, utvecklingslärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer