Eksjö kommuns logotyp

Läsa- vägen till språken

Vi har varje vårtermin ett läsprojekt på Linnéskolan. I år har vi på en del av sva-lektionerna läst barnlitteratur av författare från andra länder. Jag har fått god hjälp av vår skolbibliotekarie att hitta böcker. Vad roligt och spännande att läsa böcker från en annan kontext och vad värdefullt för eleverna att känna igen sig i miljöer, sammanhang och språk! Att använda bilderböcker fungerar i detta sammanhang väldigt bra, även för elever i åk 4 och 5.

bild på böcker

 

Idag började ett par av mina elever att läsa en bok med text både på svenska och arabiska, en gammal syrisk saga. De läste i par, först på svenska och sedan samma stycke på arabiska. Jag såg hur de med fingret följde med i texten och gladdes över att de kunde läsa med, på båda språken. Där har de en kunskap som inte jag har och vi jämförde några av orden: ”Vad heter get och ängel på arabiska?” Här fick de lära mig och det glittrar i deras ögon när deras språk uppmärksammas. Språk stärker språk!


Den listiga geten, en
syrisk folksaga återberättad av Mats Rehnman. 

Den listiga geten, en syrisk folksaga återberättad av Mats Rehnman.

Vi har också läst en bok som heter ”Det knackar på dörren” av Taghrid al-Najjar. Den handlar om en flicka som heter Nagham. Hon gör papperslyktor till högtiden Ramadan och får hjälp av sin kompis Riham. Riham vill gärna hjälpa till, Nagham hjälpte ju henne att göra pyssel till jul och påsk. Boken öppnar på ett fint sätt samtal om likheter mellan kristendom och islam ur barnets perspektiv och uppskattades mycket av eleverna. Att den dessutom öppnades från ”andra hållet” var ett extra plus och jag förklarade för eleverna att jag först öppnade den från fel håll. Ännu en igenkänningsfaktor för dem!

Mars 2021

Mirjam Delavaux

 

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300