Välkommen till Eksjö kommun

LYSSNA

Relation, kommunikation och demokrati

För att som elev lyckas i skolan är tryggheten den första och den viktigaste basen att stå på. Till elevens hjälp har vi vuxna Lgr-11 som ska hjälpa oss och eleverna på skolan att känna sig trygga. Redan i första stycket cementeras tydligt att skolan vilar på demokratins grunder. Det är sedan upp till oss vuxna i samförstånd med kollegor, vårdnadshavare och elever att skapa en så trygg och givande skolgång som möjligt.

För att lyckas med vårt uppdrag är det verkligen viktigt att det är demokratin som är vårt främsta vapen. Vi ska skapa förståelse och acceptans för alla människors lika värde, vi ska värna om medmänsklighet och humanitet. Alla ska ha rätt till sin identitet samtidigt som vi också ska vara öppna för att skilda uppfattningar förs fram. Vi ska också anpassa vår undervisning till alla elevers behov och genom kunskap diskutera och reflektera tillsammans med eleverna om vad som faktiskt utmärker vårt demokratiska samhälle.

Vad som också är viktigt att tänka på är att ”undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i arbetslivet…Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen och aktiviteter kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar” (Lgr-11 s 8).

I läroplanen kap. 2.3 står det tydligt att vi pedagoger ska ge eleverna möjlighet att utöva ett allt större inflytande över sin egen skolgång. Det står också att vi pedagoger ska se till att alla elever får möjlighet att ha ett ganska stort inflytande över arbetssätt, arbetsformer samt undervisningens innehåll. I takt med att eleverna blir allt äldre och mer mogna så SKA vi som jobbar i skolan tillgodose detta. Vi SKA också se till att eleverna får utvärdera sin undervisning för att på så vis aktivt kunna påverka sin skolgång.

Hur ska vi då mäkta med detta uppdrag?

Jo, genom att odla goda relationer, kommunicera tydligt om vad vi kan förvänta oss av eleverna samt implementera elevdemokrati. Hur gör vi då detta?

Att odla goda relationer är något du som pedagog måste börja jobba med på en gång. Här måste du utnyttja handledningstiden till max. För att få elevernas förtroende måste du bjuda på dig själv och ”inte bara vara lärare utan även en vanlig vuxen”. Vi som vuxna måste avdramatisera begreppet ”duktig elev” och ”prov och bedömningsuppgifter” och snarare prata om vad som utmärker en bra människa som för det mesta gör rätt men som också har brister. Det är viktigt att prata om att alla gör fel och att det är via våra fel som vi också lär oss ny kunskap. Skolan ska inte bedöma allt vi gör på lektionerna. Eleverna måste få träna och känna sig trygga. Om eleverna ska ha en bedömningsuppgift i att analysera och reflektera över olika etiska dilemma så måste eleverna haft möjlighet att fått öva på dylika uppgifter, fått ställa frågor och tränat och åter tränat. Det är först då eleverna känner en ökad trygghet. Förutom att skapa trygghet skapar vi också en god kunskapsbas i klassrummet som vi har kommunicerat tillsammans med eleverna.

Det är också viktigt att som vuxen prata med eleverna ”om annat än skolan”. Detta ska förstås läggas utanför lektionstid. Genom att gå ”rastvakt” i korridorerna eller utomhus kommer man som pedagog i kontakt med eleverna utanför lektionssalen och kan då istället prata om vardagliga ting. Detta stärker din relation till dina elever även i undervisningssituationen vilket leder till en mera ömsesidig respekt. Detta är en alldeles utmärkt grund att stå på i klassrumssituationen då både du som pedagog och elev har en ökad trygghet och sålunda bättre förutsättningar för pedagogen ”att lära ut” men också för eleven ”att lära in”.

Detta stärker också samarbetet mellan pedagog och elev gällande elevdemokratin. Om du som pedagog har öppnat upp dig och värnat om de goda relationerna, varit tydlig i din kommunikation med eleverna så är det lättare att väva in dem i processen kring När uppgiften ska genomföras? Hur? Muntligt, skriftligt eller powerpointpresentation mm? Vad som ska bedömas (vilken kunskap). Elevdemokratin är en viktig del i elevernas mognadsprocess och ska tas på allvar. Med ökad ålder och mognad så ska eleverna få mer inflytande över sin egen skolvardag.

För att hjälpa eleverna på traven så kan det vara bra att göra olika övningar för att stärka dem i denna process. Då kan boken ”Handbok för klassråd – Elevernas första demokratiska arena”. Boken kan användas i grundskolans alla årskurser. Dock är bokens diskussionsunderlag främst riktade till åk 7 - 9. Jag anser att den kan användas även för elever i åk 5 – 6. Boken ger praktiska råd kring rättigheter, arbetsmiljö, likabehandling, normer och makt. Boken innehåller också många olika övningar som man kan göra i helklass. Dessa syftar till att stärka elevernas möjlighet att påverka och utöva inflytande över sin utbildning.

Med dessa ord tackar jag för mig och hoppas att mina tankar fått er andra att reflektera över hur komplex men även utmanande och spännande vår yrkesroll är.

/ Jonas Guldbrand Prästängsskolan

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300
     TILLBAKA

    För att som elev lyckas i skolan är tryggheten den första och den viktigaste basen att stå på. Till elevens hjälp har vi vuxna Lgr-11 som ska hjälpa oss och eleverna på skolan att känna sig trygga