Vi har väl alla stått framför våra elever och pratat ”alldeles för länge”….sett ögonlocken bli tunga, blickar som drömmer sig bort, intresse som börjar falna, några få som fortfarande hänger med och så tänker man – jag ska ju bara göra klart den här genomgången, bara läsa klart det här, vi måste ju göra klart…. Och vi har väl alla själva suttit på en föreläsning och även om det är intressant och givande så tappar man fokus. Man orkar inte hänga med och vara lika alert som när föreläsningen startade. Hur kan vi skapa elevaktiv undervisning där tunga ögonlock lyfts och glimten av intresse tänds? Den formativa blommans andra blomblad handlar om hur vi kan skapa aktiviteter som gör eleverna mer delaktiga i lärandet.
Mycket av det jag använder för att skapa elevaktivitet utgår ifrån är kooperativt lärande. Kooperativt lärande/kooperativa strukturer utmanar eleverna att vara aktiva, att samtala och reflektera tillsammans antingen i par eller mindre grupper. Man arbetar utifrån tydliga strukturer och aktiviteter. Man undviker att eleverna blir passiva och att behöva vänta, vänta på att få ordet, vänta på att läraren ska komma, vänta på nya utmaningar eller att eleven helt enkelt kan "komma undan"/förbli overksam. Här följer några exempel på ur jag arbetar för att skapa ett aktivt klassrum:
På websidan Strukturer | Kooperativt lärande Länk till annan webbplats.hittar du fler bra övningar som gynnar elevaktiva arbetssätt och inkluderande lärprocesser.
Att fundera över/diskutera med kollegor:
// Marie Titus, utvecklingslärare