John Hattie, Douglas Fisher, Nancy Frey mfl
Vi vill ju att det hårda arbete och det utvecklingsarbete vi bedriver ska ge effekt. Några av världens ledande skolforskare har tittat närmare på vad som är effektivt i just matematikundervisning. Boken vänder sig till lärare i både förskoleklass, grundskola och gymnasium.
Författarna knyter forskningsresultat till vår verklighet och ger förslag och exempel på hur man kan arbeta med de framgångsrika metoderna i verksamheten.
Exempel på insatser med hög effekt är undervisning i problemlösning, konkreta exempel, och samarbetsinriktat lärande. Exempel på insatser med relativt låg effektnivå är undervisning inför prov, klasstorlek och nivågruppering. Intressant va? Självklart kan man inte lyfta ut de här delarna ur sitt sammanhang men den här tydligheten med effektstorlek i en tabell ger i alla fall mig en tankeställare. Vad innebär det här för mig, för min undervisning, skolornas organisation med mera.
Jag vet att åtminstone ett ämneslag i kommunen har läst och diskuterat boken och det kan ju vara ett tips för fler.
//Emilie Nyrén - utvecklingslärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer