Minecraft
LYSSNA

Att använda Minecraft i undervisningen!

Jag har en gruppuppgift som jag brukar göra i slutet av åk 9 där eleverna ska utrusta ett rymdskepp som ska lämna jorden. De år inte återvända på 6000 år, inte landa på någon annan planet för att hämta eller lämna av något, heller inte slänga ut något i rymden. Skeppet befolkas från start med 100 personer och drivs av solenergi.

Uppgiften består i att fundera över hur man löser frågor som mat, vatten, sopor, överbefolkning, inavel, styrelseskick mm. De har tidigare fått rita upp sitt rymdskepp på ett A3 papper och sedan redovisa för klassen. I mitt ämneslag har vi länge pratat om att använda oss av Minecraft till den här uppgiften men inte ”kommit till skott”…förrän nu!

Jag har själv i princip ingen erfarenhet av dataspel och definitivt inte av Minecraft så här har jag verkligen kastat mig ut på djupt vatten utan livboj, hängslen och livrem. Det är lite jobbigt för en lärare som är van att ha ”stenkoll” och både plan A och B i rockärmen om ”det skiter sig”…

Sagt och gjort – eleverna delades in i grupper, fick uppgiften och sedan fick de välja om de ville arbeta i Minecraft eller med papper och penna. Jag förklarade att jag inte kan någonting om Minecraft - att jag inte kan hjälpa dem, utan att jag kanske kommer att behöva deras hjälp om någonting går galet. Ingen tvekan någonstans! Alla fattade uppgiften, skapade inloggning, konto, bjöd in varandra eller vad de nu gjorde – jag vet inte…men de kom igång fortare än kvickt och började bygga sina rymdskepp.

Som jag uppfattar det är Minecraft som ett digitalt lego. Man bygger med klossar och kan bygga väggar, tak, fönster, träd, djur, vatten, eld, tyg, moln, metall, trä, plast….”you name it”! Eleverna bjöd in varandra och byggde på ”en gemensam yta”. I och med att alla byggde på samma yta så var de var tvungna att kommunicera och samarbeta i denna digitala värld.

Jag var helt hänförd över hur arbetet utvecklade sig – precis som jag önskade kom arbetet att handla om så mycket mer än bara byggandet. Eleverna var tvungna att diskutera, lösa problem, samarbeta och komma överens på en liten yta. Arbetet blev fantastiskt ämnesövergripande: det räknades på vattenmängd, diskuterades fysik, skissades på tekniska lösningar, funderingar kring inavel, hur löser vi överbefolkningen, demokrati, planekonomi, är marxism ett bra alternativ? Är det kannibalism att gödsla med aska från krematoriet (som byggdes med dubbla metallväggar för att minska brandrisken – bara en sådan sak!) Vad behöver människor för att må bra i isolering?

Jag har ju gjort uppgiften analogt flera gånger men såg tydligt flera positiva effekter av att använda Minecraft:

  • Elevernas engagemang ökade markant – flera elever byggde på kvällar och helger, ”datspelskillarna” som kan vara lite svårflörtade blev otroligt engagerade
  • Eleverna var helt självgående
  • Om det blev problem någonstans så var de väldigt villiga att hjälpa varandra och hjälpa en annan grupp
  • Arbetet blev mycket "vidare" jämfört med det analoga arbetssättet- det fördes diskussioner på hög nivå och ”det ena ledde till det andra” – det dök hela tiden upp nya saker som de var tvungna att ta ställning till
  • Att uppgiften växte till andra dimensioner gentemot det analoga sättet att arbeta gjorde att min roll blev mer av coachande karaktär: -Ja ha, ni bygger en skola – vilka ämnen behöver man läsa i rymden? Behöver man pengar? Kan allt komposteras? Vad är deponi?
  • Vi har 90 minuters lektioner i åk 9 och brukar ha en liten bensträckare … inte en enda bensträckare, inte en enda fråga om rast på de lektioner vi arbetade med rymdskeppen – tvärtom så lät man inte den eleven som var ”kontoinnehavare” gå på toa…för om dennes Ipad släcks ned så stannar arbetet för de andra – och det ville man inte riskera!
  • Väldigt roligt att kunna möta eleverna i deras spelintresse och i kombination kunna skapa förutsättningar för lärande.

Så våga dig ut! Släpp sargen – eleverna har koll på det tekniska. Du kan strosa runt och förnöjsamt lyssna på det kunskapande som sker och njuta av entusiasmen som sprudlar!

Fundera/diskutera med dina kollegor:

När/ hur kan vi använda oss av Minecraft eller andra spel i undervisningen? När jag gick i skolan så byggde vi vikingarbyar i lera och naturmaterial - kam man gära set i Minecraft?

// Marie Titus utvecklingslärare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300
     TILLBAKA

    Jag har en gruppuppgift som jag brukar göra i slutet av åk 9. Eleverna ska utrusta ett rymdskepp som ska lämna jorden, inte får återvända på 6000 år, inte landa på någon annan planet för att hämta eller lämna av något heller inte slänga ut något i rymden. Skeppet befolkas från start med 100 personer och drivs av solenergi.

    Eksjö kommun

    Besök:Södra Kyrkogatan 4

    Post:575 80 Eksjö

    Telefon: 0381-360 00

    E-post: kommun@eksjo.se

    Öppettider

    Telefon:

    Besök:

    Ordinarie öppettider:

    TELEFON:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
    Lunchstängt 12.00–12.45

    BESÖK:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Lunchstängt 12.00–12.45