konkret material
LYSSNA

Nytt jobb, nya roliga uppdrag!

I vintras kände jag att det var dags för förändring för min del och har nu ett nytt jobb. Jag jobbade tidigare på Hunsnässkolan där Eksjö kommun har samlat sina särskilda undervisningsgrupper i en och samma lokal. Numera arbetar jag istället på Prästängsskolan som är en av Eksjö kommuns två högstadieskolor. I min nuvarande tjänst har jag fått möjlighet att arbeta med intensivundervisning i matematik och eftersom terminen precis har börjat så är det arbetet ännu bara i startgroparna.

I våras gav NCM ut en bok på ämnet. Boken består huvudsakligen av exempel från olika skolor som har genomfört intensivträning på olika vis.

 

intensivträning


Det som utmärker intensivträning är:

  • Man tränar ofta, 3-5 gånger per vecka.
  • Man tränar under en begränsad tid, 8-10 veckor.
  • Man har ofta fokus på taluppfattning och matematikens grunder.
  • Man använder olika representationsformer som konkret material och bilder för att tydliggöra det matematiska innehållet.

Hos oss har vi organiserat det så att vi är två speciallärare som tränar med några elever i årskurs 7. Alla elever i åk 7 gjorde ett test i början av terminen och utifrån det resultatet, tidigare lärares överlämningar om eleverna samt våra samtal med eleverna erbjöds några elever intensivträning under 8 veckor. Just nu har vi 6 grupperingar med 1-2 elever som tränar. Vi har försökt hitta luckor i elevernas scheman och lägger våra pass på dessa i första hand. Målet är en stabil matematisk grund att stå på, ett gott självförtroende och en positiv bild av ämnet när nya utmaningar väntar på högstadiet.

Jag upplever att eleverna hittills har varit mycket positiva och glada när de är här och tränar. Undervisningen är skräddarsydd efter deras behov av träning och vi jobbar formativt med direkt feedback. Eftersom vi är max två i varje grupp kan jag föra dialog med eleverna hela tiden och upptäcka missuppfattningar som ställer till det för eleverna och därefter hjälps vi åt att lära om. Det är underbart att när man jobbat med något abstrakt som primtal och får uppleva när en elev efter mycket slit och klurande plötsligt förstår och glädjen lyser i blicken. Jag fokuserar mycket på att röra mig mellan konkreta, halvkonkreta och abstrakta representationsformer så att vi bygger upp en förståelse för det matematiska innehållet. Vi lägger också en del tid på att träna och repetera till exempel multiplikationstabeller och algoritmer genom både traditionellt arbete med stenciler, arbete på miniwhiteboards samt olika spel och lekar.


tärningar


Jag vet att det är flera skolor som jobbar på det här viset med matematikträning och tycker det vore kul med lite erfarenhetsutbyte framöver.

//Emilie Nyrén, utvecklingslärare


Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300
     TILLBAKA

    Nytt jobb, nya roliga uppdrag!

    I vintras kände jag att det var dags för förändring för min del och har nu ett nytt jobb. Jag jobbade tidigare på Hunsnässkolan där Eksjö kommun har samlat sina särskilda undervisningsgrupper i en och samma lokal. Numera arbetar jag istället på Prästängsskolan som är en av Eksjö kommuns två högstadieskolor. I min nuvarande tjänst har jag fått möjlighet att arbeta med intensivundervisning i matematik och eftersom terminen precis har börjat så är det arbetet ännu bara i startgroparna.

    Eksjö kommun

    Besök:Södra Kyrkogatan 4

    Post:575 80 Eksjö

    Telefon: 0381-360 00

    E-post: kommun@eksjo.se

    Öppettider

    Telefon:

    Besök:

    Ordinarie öppettider:

    TELEFON:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
    Lunchstängt 12.00–12.45

    BESÖK:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Lunchstängt 12.00–12.45