Eksjö kommuns logotyp

Att bygga ett lag

Jag har en fullständigt fotbollstokig familj. Båda barnen har spelat fotboll, maken har tränat dem, sonen spelar fortfarande och jag har genom åren supportat med det jag har kunnat. När det kommer till tittande på fotboll så går hela gänget igång, det tittas på olika ligor. Jag vågar knappt skriva namnet på dessa ligor för jag vet inte skillnaden på dem. Om Champions Leauge är samma sak som Premier Leauge, La liga…är det Italien? Eller kanske Spanien? Det hålls på favoritlaget Tottenham och när det är dags för EM och VM åker matchtröjorna på. Under EM i somras sattes det upp tält i trädgården, TV:n bars ut, sonen bjöd in sina kompisar och maken våra vänner. Svenska flaggan hängdes upp och så var det fotbollsfest var och varannan kväll, och det var ju trevligt. Men att sedan veta vilka som skulle mötas i kvällens match, eller att uppsnacket börjar två timmar innan match förstår jag mig inte på. Åsså Janne då…han verkar ju så arg och aggressiv hela tiden. Jag tyckte nog bättre om han Erik Hamrén, han såg ju snäll och glad ut. (Och ja, jag erkänner jag fick googla på namnet).

Som ni förstår är jag lite hopplöst ointresserad, men jag vet ju att förbundskaptenen som vi har nu heter Janne Andersson och under hösten har jag sett honom dyka upp lite här och var. I TV4:s morgonsoffa, i gratistidningen Villaliv, en intervju gjord av en präst i Svenska kyrkan och i makens facktidning. Efter en hel sommar med fotboll kan jag erkänna att jag har tänkt: Ja ha, ännu mer fotboll…nu har han skrivit en bok också! Kan vi inte få lite lugn nu när EM är över…men jag började i alla fall läsa i Villaliv och blev helt fascinerad! Vilken intressant människa och vilken klok ledare han verkar vara! När jag har läste gick det upp för mig att det är så mycket av det han säger är applicerbart på både oss i skolan men skulle också kunna fungera för företagsledare och chefer. Jag blev så nyfiken och intresserad så nu har jag läst Jannes bok: Att bygga ett lag.

Janne säger själv att: ”Jag är ju ingen expert på ledarskap, jag har inget vetenskapligt stöd för allt jag säger. Det här är bara mina erfarenheter och dem tror jag på”. Han har arbetat som ledare inom fotbollsvärlden i 39 år. Han är jordnära, har ett sunt förnuft och drivs av ett tydligt ledarskap. I boken pratas det en del fotboll och det ”skvalpar förbi mina öron”. Det är när han pratar om byggande av laget som jag blir hänryckt av Janne. Det han säger är egentligen enkelt och väldigt basalt – han pratar om tre viktiga byggstenar som jag tycker är direkt applicerbara när vi i skolan ska arbeta med att få ihop en klass till ett lag:

  • Förberedelser– det är ledarens/lärarens uppgift att förbereda spelarna/eleverna så långt som det är möjligt för att kunna utnyttja hela deras kapacitet.
  • Organisation– vet alla vad vi ska göra? Vad är spelarens/elevens uppgift i sammanhanget?
  • Attityd– attityd är gratis. Det kostar ingenting att komma med ett leende på läpparna till frukosten…(till lektionen, till grupparbetet, till arbetslagsmötet) Att ha en bra och schysst attityd är gratis, det kostar inte en spänn. Och man ska vara bra på det som är gratis.

Janne pratar mycket om tydlighet – han menar att det är oerhört viktigt man som ledare är tydlig med vilka mål och värderingar man har. Har man en gemensam grund att stå på det när det gäller mål och värderingar så kan man ägna sig åt det man ska - spela fotboll. Jag tänker att det lika gärna kan vara kunskapande eller att leda ett företag. Är man inte överens om det grundläggande så menar Janne att det blir tjafs om ”en massa konstiga grejer” vilket innebär energiläckage och då kan man inte prestera bra i det man verkligen ska göra. Det här tycker jag stämmer så bra på vårt arbete med att främja studiero i klassrummet. Lärare som är tydliga och som arbetar aktivt med hur vi vill ha det i klassrummet och vilka värderingar som ska gälla kan ägna sig åt kunskapande i stället för ”tjafs om en massa konstiga grejer” och deras elever kan presterar bra i det som de ska göra.

En annan sak som Janne pratar om är att han inte har resultatet i fokus, utan det är processen som är viktig. Hans filosofi är att vara bäst på förberedelser inför match. Han säger att man lär sig av förluster och menar att: ”lära sig, utvecklas och gå framåt är det viktiga”. Här någonstans börjar jag verkligen att älska Janne! Tänk om fler kunde tänka så, både i idrottens- och skolans värld. Han säger vidare att: Det viktiga är vad man GÖR! Vad ska vi göra? Hur ska vi spela? Hur ska vi bete oss? Och sedan får det bli ett resultat utifrån det. Jag tror att ett mer processinriktat tänk likt Jannes skulle gynna oss i skolan. Tänk om vi kan få fokus från resultat och betyg och i stället tänka lite mer: att lära sig, att utvecklas och att gå framåt är det viktiga!

Janne pratar sig varm om ledarens ansvar. Han säger att det är svårt att göra det man ska om man inte vet vad som förväntas av en. Precis som i klassrummet! Janne menar också att en stor del av uppdraget att vara ledare är att se till andras behov och intressen. Ett lag består av flera människor – tillsammans en enhet – avgörande är olikheterna. En mix av personligheter gör en grupp gott - men en bra laganda uppstår inte av sig själv. Det är ett stort och utmanade jobb att få dessa olikheter att bli ett team och olikheterna till trots måste ledaren kunna nå fram till alla – precis som i klassrummet!

Janne har ett utvecklande tankesätt och tar sig tid för reflektion mellan varje match. ”För mig är fotboll att man får ta en match och sedan får man utvärdera den och sedan ta nästa. Tittar man för långt fram så tappar man det som är här”. Janne menar "att utvärdera och utveckla är en ständig process i rollen som förbundskapten, men också som ledare i andra sammanhang och verksamheter. Förutsatt att vi tar oss tid för reflektion, så finns det ett lärande i allt”. Precis som för lärare tänker jag. Vi behöver ta oss tid att fundera över vår undervisning. Vad behöver den här gruppen? Den här individen? Det här gick inte som jag ville…vad kan jag göra i stället?

För dig som chef finns också mycket att hämta i Jannes bok. Han pratar om ”teamförtroende” och hur viktigt det är med de medarbetare som han har omkring sig, vilka egenskaper som gör en god team player och som alla chefer borde leta efter när de bygger sitt lag. Han har fyra grundprinciper – KEIP som han arbetar utifrån när han sätter samman sin stab. Kompetens, Energi, Integritet och Prestigelöshet och tyngst väger de personliga egenskaperna: energi, integritet, prestigelöshet.

  • Janne menar att personlighet går före KOMPETENS. Kunskap går att hämta in och förädla om man har de andra egenskaperna. Att vara kunnig innebär inte nödvändigtvis att kunna svaret, utan att kanske i stället veta var svaret finns. Att vara kunnig är också att vara medveten om sina begränsningar.
  • Även ENERGI är viktigare än kompetens. Finns bara strävan att vilja bidra så är det bättre med mindre kompetens, men med god energi, då det bidrar man mer till gruppen.
  • INTEGRITET framhålls också som en viktig egenskap och Janne värderar pålitliga medarbetare och vikten av att kunna prata fritt då det gynnar laget som helhet.
  • Det han pratar mest om av dessa fyra grundprinciper är PRESTIGELÖSHET. I hans ledarteam är ingen mer värd, utan man bidrar med det man kan. Att hålla inne med kunskap för att sedan trumfa och visa sig själv duktig bidrar inte till lagets bästa. I grupper där det råder prestige når gruppen aldrig sitt max. Det blir i stället blir oroligt och ängsligt när man inte vet, och när man blir ”övertrumfad” krymper man som människa. Janne menar att det kan handla om smågrejer som blickar, suckar, leenden, himla med ögonen eller ej hälsa ordentligt.

Han pratar vidare om ledarens vikt av tydlighet och delaktighet:
Är du tydlig med vad du förväntar dig av din omgivning? Är du lika tydlig med vad de kan förvänta sig av dig? Det enkla sättet att öka sin tydlighet är att ta ett kvitto på hur den andra uppfattat situationen eller konversationen genom att ställa frågan ”Hur har du uppfattat det här?” Janne pratar samma språk med alla, utåt -mot media, som inåt - mot laget. Det finns en tydlighet mot såväl medarbetare som spelare. Alla ska veta sin roll och det ska inte finnas några tveksamheter.

Janne håller även delaktighet högt och tycker att man ska ställa sig frågorna: Hur utspridd är delaktigheten och tilliten där du befinner dig? Vem skulle du kunna ge ett större förtroende till? Vem skulle du kunna be om ett större förtroende från? Janne bjuder in spelare att diskutera taktik inför svåra matcher eftersom ledaren varken kan eller ska veta bäst i alla lägen.

Jag tar med mig mycket lärdomar och tankar från denne jordnära och tydliga hallänning. Det finns mycket att hämta i boken utifrån många olika perspektiv, oavsett om du är lärare som ska forma din klass, chef som ska bygga en framgångsrik enhet eller medarbetare som vill bidra till resultatinriktat och lyckosamt samarbete. Så läs gärna Janne Anderssons bok: Att bygga ett lag.

Intervju med Marika Palmdahl, präst i Svenska kyrkan: Att bygga ett lag - Janne Andersson - YouTube Länk till annan webbplats.

Bjuder också på ett klipp med Janne som min hängivna fotbollsfamilj älskar: Janne Andersson Kaffe latte - YouTube Länk till annan webbplats.

// Marie Titus, utvecklingslärare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300