Välkommen till Eksjö kommun
Delaktighet och inflytande i undervisningen
På Furulundsskolan arbetar vi vidare med Skolverkets modul om delaktighet och inflytande i undervisningen.
Vi har nu arbetat oss igenom tre delar, den första ”delaktighet och inflytande, vad är det och varför är det viktigt?” vidare ”elevernas syn på delaktighet och inflytande” och nu senast ”Att utgå från elevernas tankar, frågor och erfarenheter i undervisningen”. Det har varit mycket bra diskussioner utifrån den forskning vi läst och de filmer vi sett. Det är mycket som vi känner igen oss i. Det finns lite nytt både i texterna och i de aktiviteter som vi genomfört med medföljande diskussioner där, nya idéer och aktiviteter beskrivits och som vi känner oss nyfikna på att prova i våra klassrum. Ett exempel som några kanske redan arbetar efter är att på ett strukturerat sätt verkligen kolla med eleverna vad de upplevt/upplever som svårt i det pågående arbetet så att jag som lärare kan fokusera mer på just den biten för att eleverna sedan ska uppnå ett högre slutresultat.
Vi har fem delar kvar att arbeta med i denna modul och vi är en grupp där alla är intresserade och engagerade och det är en fröjd att leda detta arbete med kollegorna.
Tänkvärt i våra diskussioner och undersökningar:
- Vilka skillnader kan jag utröna om jag planerar undervisningen utifrån elevernas erfarenhet jämfört med om jag planerar utifrån kursplanen?
- Kan du som lärare ändra förhållningssätt och förändra maktpositionen utan att abdikera från ditt ansvar som lärare?
- Vad ser du för utvecklingsområden i olika situationer för delaktighet och inflytande för eleverna?
Susanne Andersson
Förstelärare 7-9 Furulundsskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Delaktighet och inflytande i undervisningen
På Furulundsskolan arbetar vi vidare med Skolverkets modul om delaktighet och inflytande i undervisningen.
Kommentarer