Den här känner vi igen. Jag har tagit den här och funderat lite kring vad det innebär i matematikämnet.
I min modifierade version finns exempel på sådant som skulle kunna ingå i matteundervisningen utifrån det här tänket. Ledning och stimulans ligger i botten för att åskådliggöra att det här är basen eller grunden för vårt arbete. Extra anpassningar är ”nästa steg” och lite mindre, alltså det berör inte hela gruppen utan vissa individer. Den allra minsta delen, särskilt stöd, ligger längst upp och är minst just för att åskådliggöra att det gäller ett fåtal elever. Vi jobbar inte alltid i ordningen nedifrån och upp men tänket måste finnas där. Vi måste bygga på det viset, annars rasar pyramidbygget, det går inte att bygga utan grund, eller med grund och ingenting mellan ledning och stimulans och särskilt stöd. Hål i bygget gör ett instabilare bygge.
Hur skulle detta kunna se ut i ditt/dina ämnen?
Vad skulle det stå i pyramidens tre delar som är specifikt för just det ämnet?
Vad mer borde stå i den pyramiden jag byggt?
//Emilie, utvecklingslärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer