I matematiken är en av de förmågor vi ska utveckla kommunikation. Eleverna ska lära sig att ”använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.” Jag har tillsammans med mina elever testat ett sätt att träna på den förmågan. Målet med den här uppgiften är att eleverna ska utveckla sitt sätt att redovisa sina lösningar.
Det här arbetssättet kan man jobba med i en grupp där eleverna känner sig relativt trygga med varann.
Eleverna delas in 2 och 2. Varje grupp får miniwhiteboards och pennor. Eleverna får välja på, eller tilldelas olika textuppgifter, problem eller kluringar. Tillsammans löser de uppgiften på whiteboarden och redovisar så tydligt de kan. Därefter byter gruppen kluring och whiteboard med en annan grupp. Nu ska man ge varandra konstruktiv kritik.
Frågor att fundera på för eleverna:
När man sedan ska leverera sin konstruktiva kritik är det viktigt att den är just konstruktiv och att det blir ett ömsesidigt samtal eleverna emellan. Typ, om vi hade gjort så här istället, hade det varit tydligare då? Hur menar du nu, vill du att jag skriver ut hela namnet istället för att skriva en förkortning?
Hur brukar du jobba för att utveckla elvernas kommunikationsförmåga?
//Emilie, utvecklinglärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer