Redan för många år sedan fick jag förmånen att prova att arbeta mer digitalt för att sedan få prova på att ha ett trådlöst klassrum. Det här har gett mig många möjligheter att utveckla arbetet med eleverna och främja deras inlärning.
I mitt klassrum arbetar jag mycket med att vara rörlig. Jag står ibland framme vid tavlan som den traditionella undervisningen är. Men ofta så står jag längst ner i klassrummet och skriver på Ipaden eller datorn och eleverna ser det som sker framme på tavlan. Många elevers reflektioner har varit att det är så skönt, då jag som lärare inte är i vägen för det som sker där framme.
Jag går ofta också runt bland eleverna när jag har en genomgång och sätter mig bredvid den eleven som behöver det. När jag sedan sitter bredvid den eleven som behöver det kan jag genomföra genomgången och samtidigt vara en lugnande vuxen vid den elev som behöver det.
För mig har det trådlösa klassrummet kunnat utveckla min pedagogik på ett fantastiskt sätt. Sen är det inte så att eleverna bara använder lärplattan. Det sker en stor variation i mitt klassrum mellan lärplattan och väldigt mycket penna och papper, speciellt under åk 1.
Många tror kanske att man saknar Smartboarden då eleverna blev med aktiva genom att gå fram och flytta eller skriva. Detta löser vi genom att datorn kan gå runt bland eleverna eller eleverna kan komma till datorn och där flytta så alla andra ser vad som sker framme på tavlan.
Är det så att man är nyfiken på tips och tricks med det trådlösa klassrummet och den pedagogiken så är man välkommen att höra av sig till mig.
Det viktigaste är att inte vara rädd för att prova, för vad kan hända egentligen?
//Anna, förstelärare Grevhagsskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer