Har du någonsin funderat på hur viktiga relationer är?
Oavsett om du är chef, lärare, elev, förälder eller kollega så är en god relationen en förutsättning för ett fungerande samarbete. På vår skola arbetar vi just nu med kompetensutveckling som innefattar boken ”Relationellt ledarskap” av Åsa Hirsh. När vi ska jobba med den första aspekten som är trygghet för våra elever så lyfter Åsa upp att eleverna betonar att tryggheten som läraren skapar genom sitt sätt att bemöta eleverna avgör deras trygghet i skolan. Detta är något som jag helt och fullt håller med om och personligen kan relatera till eftersom det var de lärarna som jag hade god relation till som jag minns från min barndom. Dessa lärare lämnade en känsla av att de ”såg mig”. Det var också dessa lärare som hade byggt upp en relation både med mig och gruppen och ibland upplevdes som stränga, då de hade ramar och regler.
Vi vill gärna att våra elever ska lära sig, men det händer att vi blir förblindade av alla saker som ska göras vilket resulterar i tillsägelse på tillsägelse i stället för att bygga på det positiva eleverna faktiskt gör. Dessa tillsägelser kan i värsta fall leda till att dem förstör relationen mer än den bygger upp. I värsta fall har vi kanske inte ens hunnit bygga upp en relation innan tillsägelserna kommer och detta gör så att relationen blir mer skör än tidigare. En trasig relation leder inte till en vilja att lära sig och ett kunskapsinhämtande för eleverna.
Jag tror att det är viktigt att stanna upp och ställa sig frågan ’’Hur ser relationen ut till mina elever?’’ eller ”Hur ser relationen ut till mina kollegor/ medarbetare?” Vad kan jag göra för att relationen ska blir mer positiv? Personligen försöker jag utgå ifrån att jag aldrig kan förändra någon annan, den enda jag kan förändra är mig själv och så svarar omvärlden på den jag är, dvs att det måste börjar hos mig.
Därför vill jag nu utmana dig som läser detta inlägg att fundera kring dina relationer till elever/föräldrar/kollegor/medarbetare. Välj ut en elev/person som du har en skör relation med och försök under en månads tid att engagera dig i att bygga upp denna relation genom att visa att du ser eleven/ personen. Ställ frågor kring till exempel dess mående, vad den tycker om att göra etc. Undvik att tjata, skälla eller säga till eleven/ personen inför andra om det den måste förbättra. Utvärdera sedan efter en månad huruvida relationen har blivit bättre. Om inte, vad beror det på? Jag tror att alla relationer kan utvecklas till det bättre, men att det krävs tid och engagemang. Den tiden och engagemangen du lägger ner förebyggande kommer dock löna sig framöver, då mindre tid och energi går åt konflikthantering och i stället kan användas för att tillsammans tackla utmaningarna som dyker upp.
Aldijana Kurtovic, förstelärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer