Välkommen till Eksjö kommun

LYSSNA

Humanistiska programmet

Språk är en förutsättning för att verka i en globaliserad värld. Utbildningen utvecklar dina kunskaper i språk, litteratur, historia, kulturhistoria och filosofi.

Mycket av undervisningen på programmet går ut på att förbereda dig för högskolestudier och ge dig de verktyg som behövs för fortsatt utbildning. Du ges möjlighet att utveckla din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Utbildningen vänder sig till dig som vill fortsätta studera efter gymnasiet. Är intresserad av andra länder och kulturer samt vill arbeta utomlands eller är intresserad av att fördjupa dina kunskaper i språk och skaffa de bästa förutsättningar för såväl studier som arbete i Sverige och internationellt.

Inriktningar

Inriktning Språk - med kultur

Humanistiska programmet utvecklar dina kunskaper i språk, litteratur, historia, kulturhistoria och filosofi. Efterfrågan på språkkunskaper utöver engelska ökar och att fördjupa dina språkkunskaper i flera språk är en bra investering för framtiden. Språk är en förutsättning för att verka i en globaliserad värld.

Vi har en varierad undervisning, med exempelvis myndighetskontakter, möten med universitet och näringsliv, internationella kontakter, samt studieresor till andra länder.

Språk

Den språkliga inriktningen är högskoleförberedande och vänder sig till dig som är intresserad av språk och internationella kontakter. Här läser du dubbelt så många poäng i moderna språk än övriga elever och dessutom latin. Inriktningen ger fördjupade kunskaper i språk och belyser sambandet mellan språk, kultur och samhälle.

Som språkelev får du delta i olika evenemang med språklig anknytning. Vi har även merparten av kurserna inom kulturinriktningen eftersom det är viktigt att känna till sin egen och andras kulturer när man möter människor från skilda delar av världen.

Genomförda resor

Spanien 2023

Åtta språkelever från Humanistiska programmet och kursen spanska 5 var med om en rad minnesvärda upplevelser när de var på en sju dagar lång språk- och kulturresa till Spanien.

De bytte det vanliga klassrummet i spanskundervisningen på Eksjö gymnasium mot en språk- och kulturresa till Málaga i provinsen Andalusien. På plats i den vackra staden Málaga på Spaniens solkust kastades eleverna in i hetluften direkt då deras språkliga kunskaper sattes på prov i de spanska värdfamiljer de inackorderades hos.

Det var dock inte enbart för att bredda sina språkkunskaper som de valde att åka till Spanien. Det hanns även med en hel del sevärdheter till olika platser.

Historiska Al-hambra

En eftermiddag gjorde eleverna en minnesvärd utflykt till en av Spaniens främsta historiska platser: Alhambra, ett stort borg- och palatsområde beläget på en höjd i den andalusiska staden Granada. En unikt bevarad byggnad inom västlig islamsk arkitektur daterad 1250-talet – 1300-talets slut. Där kunde eleverna vandra omkring och beundra Nasrid-dynastins extravagans i form av njutbara trädgårdar och den vackra arkitekturen som vittnar om en händelserik och spännande historia.

Dagen avslutades med en vandring till stadsdelen Albaicin, Granadas gamla stadsdel, beläget på höjden bredvid Alhambra som har kvar mycket av den moriska arkitekturen daterad före 1492. Just Granada gjorde stort intryck på besökarna vars främsta attraktioner Alhambra, närbelägna trädgårdsanläggning Generalife och stadsdelen Albaicin numera finns med på Unescos världsarvslista.

Varierande Málaga

Andra sevärdigheter som eleverna kommer att minnas under lång tid framöver är förstås staden Málaga som grundades av Fenicier på 1000-talet före Kristus. Där bjöds eleverna på ett varierande program med guidning i charmiga gränder i ”gamla stan”, guidning runt el Alcazaba och Gibralfaro, det imponerande fortet och slottet från 1000-talet, och besök i den majestätiska romersk-katolska katedralen i renässansstil där eleverna fick en ovanlig guidad tur på taket, även där med fantastisk utsikt över staden till följd.

Stort intryck gjorde även påskfirandet i staden som inleddes på palmsöndagen med storslagna påskprocessioner som skred längs gatorna och där passionshistorien återskapas. Särskilt anmärkningsvärda är los Nazarenos (nasareerna) som klär sig i capirotes (kåpor) som syftar till botgöring inför påskfirandet och dramatiseras under påskveckan.

Vad var det bästa med resan?

“Det är väldigt svårt att säga vad som var bäst med resan. Vi fick uppleva väldigt mycket, allt ifrån olika aktiviteter som att gå på Picasso museum till att få testa att använda språket i språkskolan och på stan. Jag tror faktiskt att det bästa var känslan när man mötte människor på vägen och man efter många år av spansk-studier fick testa att använda språket och prata med främmande människor och samtidigt även få svar av spanjorerna.

Utmaningen och lyckan man kände när man kunde kommunicera med spanskt-födda människor var nog det bästa jag fick uppleva på denna resa”, säger Leonie Specht, en av de nöjda deltagarna på resan.

“Det fanns mycket bra med resan både hur vi som grupp hjälpte varandra med språket och kulturen men också de guidade turerna, med väldigt bra guider som pratade tydligt och med intressanta platser, speciellt Granada!”, säger en nöjd Matilda Källman som gärna återvänder till Spanien i framtiden. ”Det var ett utmärkt tillfälle att lära sig att både förstå och prata spanska”, avslutar hon.

”Att se Málaga och den fina arkitekturen där, de guidade turerna runt om i Málaga och Granada var också härliga och man uppskattade städerna mer. Att höra spanska runt omkring sig och att uppleva den spanska kulturen. Blommorna i Alhambra var också superfina”, säger Alma Höjman som också var med på resan.

Hur var behållningen av språkkursen?

“Jag tyckte den var mycket bra. Tiden vi spenderade i skolan var precis lagom och man fick möjligheten att träffa andra som i sin tur var glada över att få lära ut spanska och den spanska kulturen. Enligt mig hade språkkurserna inte kunnat vara bättre. Det var en härlig avslappnad stämning och väldigt givande, uttrycker Leonie Specht.

”Jag tyckte språkkursen var väldigt bra. Det var enkelt att följa med för det mesta och uppgifterna var roliga. Det var också lättare att förstå språket när man fick se den som talade och hur personen använde kroppsspråket”, påpekar eleven Alma Höjman vidare.

“Jag skulle rekommendera alla som har möjligheten att göra en sådan resa. Man lär sig mycket, får nya perspektiv och kommer närmare andra människor. Man utvecklas som individ och får härliga minnen, avslutar Leonie. “

Gemensamt för samtliga resenärer är att resan gav mersmak och att de gärna återvänder till Spanien!

Bestående inslag

”Det är första gången efter pandemin som vi reser med elever från Eksjö gymnasium till Spanien och Málaga är en för oss ny destination vilket blev en fullträff även den här gången.

Tidigare resor före pandemin styrdes mot Ávila i norra Spanien. Att ha fått vara på plats och se alla historiska platser som vi annars bara läser om i historieböckerna, att våra elever får göra miljöombytet till den spanska kulturen och uppleva att språket faktiskt bär i mötet med människorna och kulturen är en oerhörd vinning för oss och det absoluta syftet med resan ”, menar en nöjd spansklärare Emma Garcia Rostedt.

Emma som tillsammans med programansvarig för Humanistiska programmet Christine Perger-Löfgren tog med sig eleverna ut på resande fot den här gången. ”Vi hoppas att resorna fortsätter att vara ett bestående inslag på Humanistiska programmet”, avslutar Christine hoppfullt.

Med på resan var: Miriam Havskog, Minna Lehikoinen Johansson, Leonie Specht, Alma Höjman, Matilda Källman, Alexandra Deva, Tilde Östergren och Fabian Berglund samt lärare Christine Perger Löfgren och Emma Garcia Rostedt.

Spanien 2018

Tolv elever från spanskundervisningen bytte klassrummet på Eksjö gymnasium mot en veckas språkstudier i hjärtat av Spanien. Eleverna reste med tåg till Köpenhamn och därefter med flyg vidare till Madrid. Slutdestinationen var den vackra medeltida staden Ávila cirka en timme med buss från huvudstaden.

Veckan bjöd på ett mångsidigt och varierande program: allt från gitarrkonsert, matlagningskurs och tapas till guidade utflykter i Ávila, Segovia och Madrid. Dessutom kom eleverna den spanska kulturen och vardagslivet extra nära eftersom de bodde i spanska värdfamiljer.

Den upplevelserika veckan avslutades med ett besök i Madrid och en kort visit till Santiago Bernabéu-stadion som är namnet på fotbollsklubben Real Madrids hemmaarena – ett inslag som uppskattades mycket av fotbollsentusiasterna i skaran.

Nöjda och glada bar det därefter hemåt med flyg igen. På återseende Spanien!! !!Hasta luego!!

Rom 2017

Treorna på Humanistiska programmet åkte till Rom, för att utforska både anrika kulturella rötter, samt mer modern konst och arkitektur. Vi reste utanför staden till antika ruiner, i Roms gamla hamnstad Ostia. Vatikanstaten gick vi också till för att studera kristendomens historia och religiösa arv.

På kvällarna gjorde vi rundvandringar bland stadens sevärdheter - Fontana di Trevi och Pantheon för att nämna ett par. Vi åt gott, på stadens trevliga restauranger. Resan fungerade delvis som språkresa, men även som examensresa för Humanistiska programmet.

Eleverna hade förberett sig innan genom att läsa på om stadens olika monument, så att de sedan kunde hjälpa latinläraren guida runt.

Berlin 2016

Som varje år genomförde vi vår mycket omtyckta språk-och studieresa – i år gick den till Berlin. 40 förväntansfulla elever från olika program som läser språk i årskurs 2 och 3 och Humanistiska programmet följde med.

Vi åkte med buss via Danmark och bodde på Wombat´s, et hostel mitt i Berlin. På programmet stod Topografi des Terrors, TV-tornet, ett besök i Berlins bunkrar, Brandenburgertor, Checkpoint Charlie och Berlinmuren, Riksdagshuset och dess fantastiska glaskupol, koncentrationslägret Sachsenhausen, Gedächtniskirche, shopping på Kurfürstendamm med mera.

En mycket lyckad studieresa där vi inte bara fick lära känna Berlin och dess rika historia utan också lära känna varandra och ha kul tillsammans över programgränser.

Wien 2015

I april 2015 var alla humanister i Wien på en 5-dagars resa. De hade sällskap av Hotell- och turismeleverna i årskurs 3 som genomförde guidningar inom sitt gymnasiearbete. Som tur var hade alla bra skor att gå i för de hade mycket att uppleva och titta på. Det var ett strålande väder! På schemat kvällstid var bland annat ett balettbesök. Ett besök på Spanska ridskolan ingick också.

Spanien 2013

Innan påsk var ettorna på Humanistiska programmet i Spanien, i den vackra medeltida staden Ávila på en 9 dagar lång språk- och kulturresa. På förmiddagarna gick vi på spanskkurs och på eftermiddagarna gjorde vi organiserade utflykter.

Vi tog pulsen på Europas högst belägna huvudstad – Madrid. En eftermiddag vandrade vi i Segovias gamla stadsdel, med pastellfärgade hus runt torget och beundrade den osannolika romerska akvedukten. Vi såg den sagolika Alcázar-borgen, utsikten över Segovia därifrån är magisk. Även Salamanca fick vi se – ett turistmål i centrala Spanien med sin gotiska katedral, romerska bro och historiska stadsdel.

Det blev många fler kulturella upplevelser, inte minst på själva språkskolan, där elever från Tyskland och Guadalupe i Karibien var på plats samtidigt som vi för att lära sig spanska.

Hela resan var en fantastisk kulturell upplevelse och vi ser fram emot fler resor till andra kultur- och språkområden med det Humanistiska programmet under årskurserna 2 och 3!

Kontakt

Rektor
Tomas Erazim
e-post: tomas.erazim@eksjo.se
telefon: 0381-363 36

Sidan senast uppdaterad:

Humanistiska programmet på Eksjö gymnasium

På Eksjö gymnasiums Humanistiska program får du lära dig mer om andra länder och kulturer. Det passar dig som vill arbeta utomlands och vill fördjupa dina kunskaper i språk för studier och arbete i Sverige och utomlands.

Här läggs information in som ska synas under övrigt i kotakta oss boxen. Det går bra att lägga in länkar och telefonnummer, ex. verksamhetens egen sida Länk till annan webbplats. eller 073-1234567