Välkommen till Eksjö kommun
Klagomål inom miljö- och hälsoskydd
Miljöenheten handlägger klagomål utifrån bland annat miljöbalken, livsmedelslagen och strålskyddslagen med flera. Klagomålen kan vara allt från störande industriverksamhet, vedeldning, brister i bostaden, störande ljud till misstänkt matförgiftning och så vidare.
Det är viktigt att du som upplever en störning kontaktar den verksamhet eller person som du upplever är ansvarig för störningen innan du lämnar in ett klagomål till myndighetsnämnden.
Olägenhet för människors hälsa är, enligt miljöbalken, en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan ha en större påverkan på hälsan och som inte är tillfällig.
Så här lämnar du ett klagomål
Ett klagomål lämnar du in via e-tjänsten nedan.
Fyll i e-tjänsten så noga du kan för att miljöenheten ska kunna handlägga klagomålet. För klagomål gällande buller, lukt och liknande störning behöver du föra störningsdagbok under ett par veckor.
Kan mitt klagomål lämnas anonymt?
Klagomål kan lämnas anonymt. Om du anmäler ett klagomål anonymt innebär det att du inte kan underrättas om eller överklaga beslut i ärendet. Tänk på att om det framgår vem du är genom till exempel namn, telefonnummer eller e-postadress så är du inte anonym eftersom kommunens handlingar är offentliga.
Klagomål på hyreslägenhet
Till dig som hyr
Om du upplever hälsoproblem eller störningar i ditt boende (hyres- eller bostadsrätt), kontakta först fastighetsägaren/hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse. Gäller det störningar från exempelvis industri eller väg, vänd dig i första hand till den ansvariga verksamheten.
Om problemen inte åtgärdas, eller om störningen är akut, kan du kontakta kommunens myndighetsnämnd, det gör du genom att använda kommunens e-tjänst för att lämna ett klagomål.
Enligt miljöbalken ska bostäder inte orsaka olägenhet för hälsan. De ska bland annat:
- skydda mot fukt, kyla, buller och föroreningar
- ha bra ventilation och dagsljus
- vara uppvärmda
- ge möjlighet till god hygien och ha tillgång till rent vatten
- vara fria från ohyra.
Klagomål inom hälso- och miljöskydd Länk till annan webbplats.
Deponering av hyra vid klagomål – hyresbostad
Om du lider skada på grund av brister i ditt boende, kan du deponera en del av hyran hos länsstyrelsen enligt Jordabalken. Summan ska stå i proportion till skadan. Länsstyrelsen meddelar hyresvärden om deponeringen och summan sätts in på ett särskilt konto. När rättelse skett, kommer parterna överens om hur den deponerade summan ska fördelas.
Mer information och blankett finns på länsstyrelsens webbplats:
Kontakt
Miljöenheten
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
samhallsbyggnad@eksjo.se
Sidan senast uppdaterad:
Klagomål inom miljö- och hälsoskydd
Miljöenheten handlägger klagomål utifrån bland annat miljöbalken, livsmedelslagen och strålskyddslagen med flera. Klagomålen kan vara allt från störande industriverksamhet, vedeldning, brister i bostaden, störande ljud till misstänkt matförgiftning och så vidare.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.