Välkommen till Eksjö kommun
Alkohol, tobak och läkemedel
Här hittar du som blivande krögare eller näringsidkare information om vad som gäller vid servering och försäljning av alkohol samt om tobaks- och läkemedelsförsäljning i Eksjö kommun.
Ska du sälja eller servera folköl behöver du anmäla detta till kommunens miljöenhet innan du startar försäljningen/serveringen. Ska du servera alkoholdrycker starkare än folköl (3,5 procent eller mer) eller sälja tobaksvaror behöver du ansöka om tillstånd för det hos miljöenheten. Ska du sälja receptfria läkemedel är det ett krav att du ska anmäla det till Läkemedelsverket.
Det är kommunens miljöenhet som ansvarar för handläggning och tillsyn av serveringstillstånd, servering och försäljning av alkohol, tobak och läkemedel.
Serveringstillstånd för starköl, vin eller sprit
För att få servera starköl, vin eller sprit till allmänheten behöver du enligt alkohollagen ett serveringstillstånd. Du ansöker om serveringstillstånd hos kommunen.
Tillståndet behövs oavsett om det gäller ett tillfälligt arrangemang eller om du behöver ett stadigvarande tillstånd för din restaurang. Ett stadigvarande tillstånd gäller året runt eller för ett arrangemang som återkommer under en viss period.
Alkohollagen reglerar vad som krävs för att få servera alkohol. Syftet med lagen är att begränsa alkoholens skadeverkningar. Människors hälsa går före ekonomiska intressen och alkoholdrycker ska serveras återhållsamt.
Eksjö kommun har tagit fram riktlinjer som beskriver tillämpningen av alkohollagen:
När behövs serveringstillstånd?
Tillstånd krävs vid varje form av servering av spritdrycker, vin och starköl mot ersättning samt när alkoholdryck ingår i annan avgift, till exempel entréavgift.
Den som bedriver cateringverksamhet för slutna sällskap kan meddelas stadigvarande serveringstillstånd under förutsättningen att den lokal där serveringen äger rum för varje tillfälle anmäls till och godkänns av kommunen.
Om ett tidigare beviljat tillstånd ska ändras vad gäller tid, serveringsyta, eller ägarbyte så ska en ny ansökan göras.
När behövs inte serveringstillstånd?
Serveringstillstånd krävs inte om serveringen av alkohol
- avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer
- sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna
- äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker
Notera att samtliga punkter i undantaget måste vara uppfyllda för att serveringen ska kunna ske utan tillstånd.
Krav för att få serveringstillstånd
När du ansöker om serveringstillstånd görs en bedömning av:
- risk för störningar (närboende, ordning, trafik med mera),
- den sökandes lämplighet (kunskap, brottslighet, skulder, ekonomi, finansiering),
- lokalens lämplighet (kök, matsal, brandsäkerhet, läge).
Serveringstillstånd kan vägras eller begränsas om serveringen kan medföra alkoholpolitiska olägenheter, även om övriga krav är uppfyllda.
Ansöka om serveringstillstånd
Din ansökan kan gälla:
- stadigvarande serveringstillstånd till allmänhet eller slutet sällskap
- tillfälligt serveringstillstånd till allmänhet eller slutet sällskap
Din ansökan kan också gälla utökningar av befintligt tillstånd, till exempel uteservering eller förlängt öppethållande. Handläggningstiden för nyansökningar och utvidgade tillstånd beräknas till cirka två månader efter att fullständig ansökan lämnats in.
Vid ansökan om tillstånd för servering av alkohol tar kommunen ut en ansökningsavgift.
Handläggning av serveringstillstånd
Alkoholhandläggare går igenom din ansökan och kontaktar dig om den behöver kompletteras. Dokumenten ska vara på svenska och i original eller som bestyrkt kopia. När ansökan är komplett påbörjas handläggningen.
I de ärenden där delegation inte finns, lämnas ärendet med förslag till beslut till samhällsbyggnadsnämnden.
- Handläggningstiden för stadigvarande tillstånd är cirka två månader från det att din ansökan är komplett och förutsatt att ansökan uppfyller lagar och riktlinjer.
- Handläggningstiden för enklare ärenden är cirka två veckor.
När nämnden fattat beslut om att du får tillstånd utfärdas ett tillståndsbevis som innehåller uppgifter om vad tillståndet omfattar. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det.
Överklagande
Överklagandet ska göras skriftligt. I skrivelsen anges vilket beslut som överklagas, vilken ändring av beslutet som önskas, samt motivering. Överklagandet ska vara undertecknat av sökanden och ska vara ställt till Förvaltningsrätten. Kommunen måste ha mottagit överklagandet inom tre veckor från den dag sökanden fick del av beslutet.
Avgifter för serveringstillstånd
En avgift tas ut för ansökan om serveringstillstånd, den varierar utifrån vilket tillstånd som söks. Avgifter för prövning och tillsyn framgår av taxan:
Anmälan om kryddning av snaps samt anmälan om provsmakning
Anmälan om kryddning av snaps
Anmälan om kryddning av snaps (kryddat brännvin) ska göras till kommunen enligt alkohollagen.
Verksamheten ska vara i liten skala. Avsikten är att man på ett serveringsställe ska kunna krydda brännvin för servering i den egna verksamheten.
Den som har ett stadigvarande tillstånd att servera spritdrycker har, efter anmälan till kommunen, rätt att krydda spritdryck för servering som snaps i den egna serveringsrörelsen.
Anmälan kryddning av snaps Länk till annan webbplats.
Anmälan om provsmakning av alkoholdrycker
Enligt alkohollagen är provsmakning av spritdrycker, vin, starköl eller andra alkoholdrycker vid arrangemang riktade till allmänheten tillåten om:
- arrangören har ett stadigvarande serveringstillstånd som gäller för de drycker som provsmakningen avser och den lokal där provsmakningen sker,
- de partihandlare som deltar enskilt eller gemensamt ansöker om och erhåller ett tillfälligt tillstånd för provsmakning av de drycker som erbjuds
Tillståndshavaren, som avses i punkt 1 ovan, ska före arrangemanget göra en anmälan till kommunen.
Anmälan om cateringlokal
Den som har serveringstillstånd för cateringverksamhet för slutna sällskap ska varje gång servering äger rum anmäla serveringslokalen till kommunen och få den godkänd.
Du behöver ha ett stadigvarande cateringtillstånd för att anmäla catering till slutet sällskap.
Du som har stadigvarande cateringtillstånd till slutet sällskap ska inför varje serveringstillfälle anmäla den lokal där serveringen ska vara i. Anmälan av cateringservering gäller bara för catering inomhus.
Lokalen måste godkännas av kommunen innan du kan påbörja serveringen. Gör därför din anmälan i god tid innan serveringstillfället.
Enligt 8 kapitlet 4 § alkohollagen (2010:1622).
Anmälan om serveringsansvarig personal
Du behöver ha ett serveringstillstånd för att anmäla serveringsansvarig personal. Serveringsansvarig personal måste ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt.
En ny anmälan ersätter alltid en tidigare inlämnad. Samtliga serveringsansvariga personer skall därför finnas med på anmälan.
Kom ihåg att även anmäla ägare och styrelseledamöter som ansvarar för serveringen. Enligt 8 kapitlet 18 § alkohollagen (2010:1622).
Försäljning av folköl
Om du vill sälja folköl ska du göra en anmälan till kommunen. Du behöver göra en ny anmälan om försäljningsstället byter ägare. Om du sedan tidigare har serveringstillstånd för starkare drycker behöver du inte anmäla folkölsförsäljning.
Med folköl menas öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent.
Villkor för att få sälja folköl
- Du får bara sälja folköl till personer över 18 år.
- Du ska ha en noggrann egentillsyn, så att verksamheten följer de regler som finns.
- Du måste ha en godkänd eller registrerad livsmedelsanläggning och sälja matvaror eller servera lagad mat. I en butik ska du minst sälja charkvaror, mejeriprodukter, frukt och grönsaker. I en serveringslokal ska du minst servera korv, hamburgare eller smörgås.
Egenkontroll
Egenkontroll innebär att du som verksamhetsutövare ser till att all personal känner till och följer reglerna för försäljning av folköl. När du anmäler om försäljning av folköl ska du bifoga en kopia på ett kontrollprogram som beskriver din egenkontroll.
Kommunen kontrollerar att försäljare av folköl följer de regler som finns.
Anmälan och egenkontrollprogram
Försäljning av tobak
Om du vill sälja tobak måste du ansöka om tillstånd hos kommunen. Du behöver göra en ny ansökan om försäljningsstället byter ägare.
Läs om tobakslagen på Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.
Villkor för att få sälja tobak
- Du får bara sälja tobak till personer över 18 år.
- Alla tobaksvaror ska bära en varningstext på svenska och cigarettpaket ska även ha en innehållsdeklaration.
- Du ska ha en noggrann egentillsyn, så att verksamheten följer de regler som finns.
I offentliga lokaler och serveringsställen, som till exempel caféer och restauranger, är det rökförbud förutom i särskilda rökrum. Kontakta kommunens miljöenhet om du planerar att inrätta ett rökrum.
Egenkontroll
Egenkontroll innebär att du som verksamhetsutövare ser till att all personal känner till och följer reglerna för försäljning av tobak. När du ansöker om försäljningstillstånd av tobaksvaror ska du bifoga kontrollprogram som beskriver din egenkontroll.
Taxa för prövning och tillstånd – tobak och liknande produkter
Kommunen tar betalt för tillståndsansökan samt för tillsyn enligt gällande taxa. Taxan är antagen av kommunfullmäktige 2023-04-20.
Försäljning av receptfria läkemedel
Vissa receptfria läkemedel får säljas på andra platser än öppenvårdsapotek. Om du vill börja sälja receptfria läkemedel måste du först anmäla det till Läkemedelsverket, som har det övergripande tillsynsansvaret.
Mera information om försäljning av receptfria läkemedel samt anmälan finns på Läkemedelsverkets webbplats:
Receptfria läkemedel och anmälan, Läkemedelsverket Länk till annan webbplats.
Tillsyn
Kommunen kontrollerar att försäljningen av läkemedel följer lagstiftningen.
Försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
För att få sälja e-cigaretter och påfyllnadsbehållare ska du göra en anmälan till kommunen. Du behöver göra en ny anmälan om försäljningsstället byter ägare.
- Du får bara sälja elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare till personer över 18 år.
- Du ska ha en noggrann egentillsyn, så att verksamheten följer de regler som finns.
När du anmäler om försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare ska du bifoga en kopia på ett kontrollprogram som beskriver din egenkontroll.
För tillsyn av försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare debiteras årlig avgift.
Kommunen tar betalt för tillståndsansökan samt för tillsyn enligt gällande taxa. Taxan är antagen av kommunfullmäktige 2019-05-23.
Taxa för prövning och tillsyn enligt lagen om tobak och liknande produkter i Eksjö kommun
Inledande bestämmelser
1§ Denna taxa gäller avgifter för Eksjö kommuns kostnader för prövning och tillsyn enligt lagen om tobak och liknande produkter.
2§ Avgift enligt denna taxa ska betalas av den som ansöker om tillstånd och den som bedriver tillståndspliktig detaljhandel med tobaksvaror samt partihandel med tobaksvaror.
3§ Avgift enligt denna taxa ska betalas av den som bedriver anmälningspliktig försäljning
av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare till konsument.
4§ Avgift enligt denna taxa tas inte ut för:
- Extra kontroll som föranleds av klagomål som visar sig obefogat.
- Tid för handläggning av överklagan.
5§ Vid tillämpningen av denna taxa är timavgiften, från och med 2019, 1 093 kronor per hel timme handläggningstid.
Samhällsbyggnadsnämnden får för varje kalenderår (avgiftsår besluta att höja de i denna taxa antagna fasta avgifter och timavgiftema med den procentsats för det innevarande kalenderåret i Prisindex för kommunal verksamhet (PKV) som finns publicerat på SKL:s (numera SKR, Sveriges kommuner och regioners) webbplats i oktober månad. Utgångspunkt för indexuppräkning är oktober månad 2018.
6§ Beslut om avgift fattas av samhällsbyggnadsnämnden.
Timavgift
7§ Timavgift tas ut för varje halv timme påbörjad handläggningstid. Med handläggningstid avses den sammanlagda tid som varje tjänsteman vid nämnden har använt för inläsning av ärendet, kontakter med parter, samråd med andra myndigheter, inspektioner och kontroller, beredning i övrigt i ärendet samt föredragning och beslut. För inspektioner, mätningar och andra kontroller som utförs vardagar mellan klockan 19.00 och 07.00, lördagar, söndagar, julafton, nyårsafton, påskafton, trettondagsafton, midsommarafton och helgdagar, tas avgift ut med 1,5 gånger ordinarie timavgift.
Timavgift tas ut för tillsyn som inte ryms inom den planerade normala tillsynstiden.
Avgift för handläggning och prövning av tillstånd
8§ För prövning av ansökan om tillstånd tas avgift ut för nedlagd handläggningstid i ärendet (timavgift) eller enligt de grunder i övrigt som anges i taxan.
Avgift för prövning ska betalas för varje ärende som ansökningen avser.
Avgiften ska betalas även om ansökan avslås. Avgiften gäller oaktat om det är ett tillfälligt eller ett permanent tillstånd.
Avgift för handläggning av anmälan om förändring
9§ Timavgift tas ut vid handläggning av anmälan om förändrade ägarförhållanden eller
andra ändringar som kan påverka förutsättningar för tillstånd.
Årlig tillsynsavgift
10 § För tillsyn av försäljning av tobaksvaror (detaljhandel samt partihandel) debiteras årlig avgift. Den årliga avgiften motsvarar en timmes handläggningsavgift (timavgift).
11 § För tillsyn av försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare debiteras årlig avgift. Den årliga avgiften motsvarar en timmes handläggningsavgift (timavgift).
12 § Årlig avgift omfattar kalenderår och får tas ut i förskott. Sådan avgift ska betalas från och med det kalenderår då verksamheten påbörjats om inget annat anges. Avgift ska betalas med helt avgiftsbelopp för varje påbörjat kalenderår som verksamheten bedrivs.
Nedsättning av avgift
13 § Om det finns särskilda skäl med hänsyn till verksamhetens art och omfattning,
tillsyns behovet, nedlagd handläggningstid och övriga omständigheter, får avgift för tillsyn enligt denna taxa sättas ned eller efterskänkas.
Avgiftens erläggande med mera
14 § Betalning av avgift enligt denna taxa ska ske till Eksjö kommun. Betalning ska ske inom tid som anges i beslutet om avgift eller på faktura.
Verkställighetsfrågor med mera
15 § Samhällsbyggnadsnämndens beslut om avgift kan överklagas hos förvaltningsrätten.
Försäljning av tobaksfria nikotinprodukter
För att få sälja tobaksfria nikotinprodukter ska du göra en anmälan till kommunen. Du behöver göra en ny anmälan om försäljningsstället byter ägare.
- Du får bara sälja tobaksfria nikotinprodukter till personer över 18 år.
- Du ska ha en noggrann egentillsyn, så att verksamheten följer de regler som finns.
När du anmäler om försäljning av tobaksfria nikotinprodukter ska du bifoga en kopia på ett kontrollprogram som beskriver din egenkontroll.
För tillsyn av tobaksfria nikotinprodukter debiteras årlig avgift.
Kontakt
Miljöenheten
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
samhallsbyggnad@eksjo.se
Sidan senast uppdaterad:
Alkohol, tobak och läkemedel i Eksjö kommun
Här hittar du som blivande krögare eller näringsidkare information om vad som gäller vid servering och försäljning av alkohol samt om tobaks- och läkemedelsförsäljning i Eksjö kommun..
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.