Du kan ansöka om stöd och hjälp i hemmet när du är i behov av hjälp med personlig omvårdnad och serviceinsatser i hemmet. När behovet av tillsyn och omsorg är så stort, att du inte längre kan bo kvar hemma, kan du ansöka om plats på särskilt boende.
Ansökan
Ansökan görs via biståndsenheten
Om du upplever att du eller en närstående behöver stöd och hjälp i hemmet eller behöver flytta till särskilt boende tar du kontakt med biståndsenheten via kommunens kontaktcenter.
Individuell behovsbedömning
En biståndshandläggare vid kommunens biståndsenhet gör en individuell bedömning av ditt behov enligt socialtjänstlagen. Vid bedömningen utgår biståndshandläggaren från hur situationen sett ut för dig tidigare, hur situationen är nu och hur det blir sedan. I samband med utredningen tar handläggaren ställning till följande:
Under utredningen kartlägger handläggaren, utöver behov och tidigare insatser:
För att utredningen ska bli fullständig kan biståndshandläggaren behöva hämta uppgifter från till exempel hälso- och sjukvårdspersonal. Du har möjlighet att godkänna eller neka till att biståndshandläggaren tar dessa kontakter.
Därefter görs en bedömning med mål och beslut. Besluten är tidsbegränsade. Uppföljning ska även ske vid förändring. Biståndet ska se till att du får en skälig levnadsnivå och ska utformas så att det stärker dina möjligheter att leva ett självständigt liv. Beslutet skickas till dig för delgivning, innan dess ska kommunen ha kontaktat dig antingen muntligt eller skriftligt.
Omsorg efter sjukhusvistelse
Ibland kan behov av omsorg uppstå i samband med sjukhusvistelse. Sjukvårdspersonalen frågar då om du vill att kontakt tas med kommunen, för att utreda om det behövs stöd och hjälp i samband med hemgång. Om du vill detta skickar vårdavdelningen ett meddelande till kommunen om att vårdplanering behöver inledas inför utskrivning från sjukhuset.
Avgifter
Avgiften för omsorgen grundar sig på din inkomst och hur mycket hjälp du får.
Kommunen gör en beräkning av hur stor just din avgift blir.
Högsta avgift (maxtaxa)
Omsorgsavgiften påverkas av inkomst och hjälpinsatser och får inte överstiga
2 359 kronor per månad och per person. Kostnaden för hemtjänst/omvårdnad, trygghetslarm och hemsjukvård räknas in i högsta avgiften. Avgiften för matdistribution, matabonnemang och eventuell hyra tillkommer oavsett inkomst.
Avgifter för år 2023
Förbehållsbelopp
Ett förbehållsbelopp utgörs av boendekostnad, minimibelopp samt eventuella tillägg för fördyrade levnadskostnader.
Minimibelopp
Minimibelopp är den summa som ska täcka normalkostnader för livsmedel, kläder, skor, fritid, hygien, dagstidning, telefon, hemförsäkring, öppen hälso- och sjukvård, tandvård, hushållsel, förbrukningsvaror, resor, möbler, husgeråd och läkemedel.
Minimibeloppet är
Tillägg för förbehållsbeloppet
Om du har fördyrade levnadskostnader kan ett tillägg till förbehållsbeloppet beviljas. Exempel på detta är matkostnad för den som är beviljad matdistribution eller matabonnemang på särskilt boende, eller kostnad för god man.
Preliminär beräkning
Gör en preliminär beräkning Länk till annan webbplats. för att uppskatta vad den omsorg du behöver kostar. När du har ansökt om, och blivit beviljad någon form av vård och omsorg, får du en blankett med förfrågan om inkomst som ska fyllas i och returneras.
Efter att kommunen mottagit inkomstuppgifter från dig, och gjort en beräkning, beslutas om den exakta avgiften och ett avgiftsbeslut skickas till dig.
Till dess att vi får in din inkomstanmälan betalar du upp till maxtaxan.
Du är skyldig att meddela ändrade förhållanden under året som kan påverka beräkningen av avgiften.
Vid frågor kontakta avgiftshandläggare via kommunens kontaktcenter, telefon 0381-360 00.
Kontakt
Biståndsenheten
Besök:
Mejerigatan 5, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
socialasektorn@eksjo.se
Telefontid:
Biståndsenheten har telefontid alla vardagar klockan 8.30–9.30. Detta gäller alla handläggare. Övrig tid kan du lämna meddelande till handläggare som kontaktar dig inom två arbetsdagar.
Avgiftshandläggare
Vid frågor kontaktar du avgiftshandläggaren via kommunens kontaktcenter på telefon 0381-360 00. Även övriga kontaktuppgifter som ovan.
Sidan senast uppdaterad:
Ansökan och avgifter inom äldreomsorgen i Eksjö kommun
Du kan ansöka stöd och hjälp i hemmet eller plats på särskilt boende när du är i behov av hjälp med personlig omvårdnad och serviceinsatser i hemmet, eller när behovet av tillsyn och omsorg är så stora att du inte längre kan bo kvar hemma.
Biståndsenheten har telefontid alla vardagar klockan 8.30–9.30. Detta gäller alla handläggare. Övrig tid kan du lämna meddelande till handläggare som kontaktar dig inom två arbetsdagar.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381-360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Samma tider som ovan.
Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00. Helgdagar är det stängt.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.