Känner du oro för en vuxen? Då kan du göra en anmälan om oro till kommunen. Du kan vara anonym. Kontaktuppgifter hittar du i kontaktrutan längre ner på sidan.
Eksjö kommun tar emot anmälningar om vuxna som kan vara i behov av någon form av hjälp eller stöd. För att göra en anmälan behöver du inte veta säkert att något är fel, det räcker att du har en misstanke eller känner oro för den vuxnes situation. Om du är osäker kan du först anonymt be om råd utan att berätta vem det gäller.
Du kan vara anonym när du gör en anmälan, men det kan vara värdefullt för utredningen om du uppger dina kontaktuppgifter. Till exempel om ytterligare uppgifter behövs. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn, telefonnummer eller skicka anmälan med e-post.
Vid en anmälan är det socialsekreterare vid kommunens biståndsenhet som arbetar med att utreda situationen. Biståndsenheten tar inledningsvis alltid kontakt med den person som orosanmälan gäller. En vuxen kan själv välja om den vill ta emot stöd och hjälp eller inte. Endast om den vuxne har allvarliga missbruksproblem eller psykiska problem så finns lagstöd för att driva en utredning mot dennes vilja. All personal vid biståndsenheten arbetar under sekretess. Bara de som berörs har rätt att ta del av det som framkommer under en eventuell utredning.
Kontakt
Biståndsenheten
Besök:
Mejerigatan 5, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
Fax:
0381-366 50
Telefontid:
Biståndsenheten har telefontid alla vardagar klockan 8.30–9.30. Detta gäller alla handläggare. Övrig tid kan du lämna meddelande till handläggare som kontaktar dig inom två arbetsdagar.
Vid akuta situationer utanför kontorstid når du socialjouren via SOS Alarm på telefonnummer 112.
Sidan senast uppdaterad:
Anmälan om oro för vuxna, Eksjö kommun
Känner du oro för en vuxen? Då kan du göra en anmälan om oro till kommunen. Du kan vara anonym.
Biståndsenheten har telefontid alla vardagar klockan 8.30–9.30. Detta gäller alla handläggare. Övrig tid kan du lämna meddelande till handläggare som kontaktar dig inom två arbetsdagar.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381-360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Samma tider som ovan.
Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00. Helgdagar är det stängt.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.