Här kan du läsa om Eksjö kommun
på lättläst svenska.
Här finns inga svåra ord eller långa meningar.
Det är vara en del av informationen på
kommunens webbplats som är skriven på
extra lättläst svenska.
Du kan läsa om Eksjö kommun som plats,
om arbete, skola och bostad med mera.
Du kan också läsa om vilken hjälp och
service du kan få av kommunen.
Du klickar på plustecknet vid rubrikerna
för att läsa mer om de olika områdena.
Aktuellt – om kriget i Ukraina
Information om kriget i Ukraina
Ryssland har startat krig mot Ukraina
och har invaderat landet.
Eksjö kommun följer utvecklingen.
Vi samarbetar också med andra
kommuner och länsstyrelsen.
Krisinformation.se
På krisinformation.se finns det information från
svenska myndigheter om vad vi vet om kriget
i Ukraina just nu. Här finns även tips om vad
du kan göra om du eller någon du känner
är orolig över kriget i Ukraina.
Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se Länk till annan webbplats.
Aktuellt – om Coronaviruset
På en annan sida här på webbplatsen
finns information om Coronaviruset
på Lättläst svenska.
Arbetsplatser
Det finns ungefär 2 000 företag i Eksjö kommun.
Många i Eksjö kommun arbetar med trä vid
till exempel husfabriker och sågverk.
Här finns också ett stort kemiskt företag som gör lacker.
På Höglandssjukhuset i Eksjö arbetar cirka 1 600 personer.
Ungefär 1 950 människor arbetar åt kommunen.
Eksjö Garnison är en annan stor arbetsplats där
600 militärer och andra personer arbetar.
I Eksjö finns också tingsrätt och ett polishus.
Barn och skola
Förskolor och familjedaghem
På förskolor går barn mellan 1 och 5 år.
Tidigare kallades det dagis.
Här är barnen på dagarna, när föräldrarna arbetar.
Det finns omkring arton förskolor i Eksjö kommun.
Det finns också familjedaghem,
som tar emot barnen i sina egna hem.
Det kan också vara i en annan lokal.
I familjedaghemmen är det inte så många barn.
Föräldrarna måste söka om plats
i förskolan eller i familjedaghem.
Föräldrarna betalar för att ha sina barn
i förskolan eller i familjedaghem.
Förskoleklass och grundskola
Barn som är 6 år måste gå i skolan.
Alla barn ska gå i skolan tills de fyller 16 år.
Grundskola är från förskoleklass till skolår 9.
Grundskolan är gratis.
I kommunen finns 6 grundskolor för barn upp till 12 år.
I Eksjö och Mariannelund finns skolor för barn som är 13 till 16 år.
Ungdomar som har slutat i grundskolan
kan fortsätta att studera i gymnasieskolan.
Det finns också särskoleklasser.
Det är klasser för barn med utvecklingsstörning.
Vissa barn med utvecklingsstörning går i vanlig
klass med extra stöd.
Fritidshem
Barn mellan 6 och 12 år kan vara på skolans fritidshem
innan och efter skoldagen om föräldrarna arbetar.
Föräldrarna betalar för fritidshemsplatsen.
Fritidshemmet är också öppet på skolloven.
Gymnasium
Efter grundskolan börjar de flesta ungdomar i gymnasieskola.
På gymnasiet i Eksjö kan eleverna läsa nio olika program.
Det finns fyra program inom gymnasiesärskolan.
På gymnasiet finns också särskild gymnasieutbildning
för orientering.
Vuxenskola
På Vux i12 kan vuxna få utbildning inom grundskolan
och gymnasieskolan.
Där finns också svenska för invandrare, SFI.
Om du har frågor om förskola, familjedaghem eller skola
kan du ringa kommunens kontaktcenter
telefon 0381-360 00 eller
skicka e-post till barn-ungdomssektorn@eksjo.se
Bibliotek och kultur
Bibliotek
På Eksjö stadsbibliotek kan du låna
böcker, tidningar, CD och filmer.
Du kan också att låna lättlästa böcker,
talböcker och CD-böcker.
Du kan också läsa tidningar och tidskrifter på biblioteket.
Det är gratis att låna men du måste ha ett lånekort.
Personalen hjälper dig dig gärna med detta.
I Mariannelund finns det också ett bibliotek.
Det är mindre men har mycket att erbjuda.
Länk till biblioteken i Eksjö kommun.
Evenemang
Eksjö är en stad där det händer mycket.
Du kan också gå på konserter och teaterföreställningar.
Det finns två biografer i kommunen.
På visiteksjo.se kan du läsa om vad som händer i kommunen. Länk till annan webbplats.
Museum
I Eksjö kommun finns många olika museum.
Ett av dem är Eksjö museum.
Boende
Lägenheter
Om du behöver en lägenhet kan du
kontakta Eksjöbostäder.
Telefon 0381-363 00 eller
skicka e-post till eksjobostader@eksjo.se
Till Eksjöbostäders webbplats Länk till annan webbplats.
Du kan också hyra lägenhet av privata hyresvärdar.
Här på kommunens webbplats finns namn och
telefonnummer till några av dem.
Till lista med privata hyresvärdar
Bygga hus
Om du vill bygga eget hus kan du bland annat
köpa en tomt av kommunen.
Det finns lediga tomter på flera platser.
Du kan också ställa dig i kö för en tomt.
Om du vill veta mer, eller vill ha bygglov för att
bygga ett hus ring kommunens kontaktcenter
Telefon 0381-360 00 eller
skicka e-post till samhallsbyggnad@eksjo.se
Buss och tåg
Möjligheten att resa till och från Eksjö kommun är bra.
Riksväg 40 går genom eller strax utanför alla
större tätorter i kommunen.
Avstånd
Buss och tåg
Det finns många busslinjer.
Buss och tåg från Eksjö till Nässjö går minst
en gång per timme, måndag till fredag.
På helgerna går tåg och bussar inte lika ofta.
Från Nässjö kan man åka tåg till både
Stockholm, Göteborg, Malmö eller Köpenhamn.
Flyg
Närmaste flygplats är Axamo i Jönköping.
Fritid och idrott
I Eksjö finns olika möjligheter till träning och idrott.
Här finns en simhall, en ishall och flera idrottshallar.
Olsbergs Arena Länk till annan webbplats. är en arena som används för sport, nöjes-
och kulturarrangemang.
Idrottshallar finns också i flera tätorter i kommunen.
En bowlinghall finns på Itolv-området.
Vid Ränneborg finns friidrottsbanor och fotbollsplaner.
Tennisbanor och tennishall finns vid Östanåskolan.
I Eksjö kommun finns det många sjöar där du kan fiska.
För att få fiska måste du köpa ett fiskekort.
Du kan köpa fiskekort på olika platser.
I kommunen finns många olika leder och motionsspår.
Där kan du cykla, springa, vandra, paddla kanot eller åka skidor.
Utanför Ingatorp finns en slalombacke.
Här kan du läsa mer och olika fritidsaktiviteter
Du kan till exempel välja att läsa om "Fritid och friluftsliv"
eller "Idrott och motion".
Det finns många föreningar i Eksjö.
I föreningsregistret Länk till annan webbplats. kan du se vilka föreningar som finns i Eksjö kommun.
Kommunen som organisation
Kommunens uppgift
Kommunen ansvarar för att det finns barnomsorg
och skolor, att de äldre får vård och omsorg.
Kommunen ansvarar också för att funktionsnedsatta
personer har en bostad och arbete eller sysselsättning.
Kommunen ser också till att gator och parker är rena
och att det finns parkeringsplatser för bilarna.
Miljöfrågor är ett annat område som kommunen arbetar med.
Kommunen ger råd och bygglov när du vill bygga
eller göra ändringar på ett hus.
Bibliotek, idrottsanläggningar och några museum
ansvarar kommunen för.
Räddningstjänsten är en annan kommunal verksamhet.
De släcker bränder och hjälper till vid andra olyckshändelser.
Kommunens mål är att skapa trygghet och säkerhet
för alla som bor och vistas i Eksjö kommun.
Ungefär 1 950 människor arbetar åt kommunen.
Kommunens som plats, geografi
Eksjö är känd för sina gamla, vackra trähus i Gamla stan
och som militärstad.
Staden Eksjö är lite mer än 600 år.
Så här många personer bor i kommunen
Januari 2021
Det bor ungefär 10 880 personer i Eksjö stad
och ungefär 1 600 personer i Mariannelund.
I Hult, Bruzaholm, Hjältevad och Ingatorp
bor i varje ort mellan 250–500 personer.
Sammanlagt i hela Eksjö kommun
bor det cirka 17 790 personer.
Geografi
Kommunens areal är 873 kvadratkilometer.
Av dessa är 74 kvadratkilometer vatten.
Kommunen är ungefär 52 kilometer lång
och ungefär 27 kilometer bred.
Högsta punkter i kommunen är Kulla Backar
som ligger 342 meter över havet och
Skuruhatt som ligger 337 meter över havet.
Den lägsta punkten är Silverån som
ligger 117 meter över havet.
Uppleva och göra
Läs om vad du kan uppleva och göra i Eksjö kommun Länk till annan webbplats.
på webbplatsen visiteksjo.se
Krisberedskap
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan störning
eller kris i samhället så är det bra att vara förberedd.
Att kunna klara några dygn utan el, vatten eller mat är inte så lätt.
De flesta av oss kan klara det om vi tänker efter och förbereder oss.
Din säkerhet
Eksjö kommun har tagit fram en broschyr som heter "Din säkerhet".
I denna kan du bland annat läsa om hur du kan förhindra att
det sker olyckor i hemmet.
Om krisen eller kriget kommer
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap,
som förkortas MSB, har skrivit informationen i en broschyr
som heter "Om krisen eller kriget kommer".
Längre ner på sidan finns en länk till broschyren.
I broschyren kan du läsa om hur du kan förbereda dig
om det blir en kris eller ett krig i Sverige.
Myndigheter, kommuner, regioner, företag
och föreningar arbetar för att samhället ska fungera.
Vi som bor i Sverige har också ansvar
för att landet är säkert och tryggt för alla.
Vi måste kunna hjälpa varandra om något hotar vårt land.
Om du är förberedd kan du hjälpa till
så att landet klarar om något allvarligt händer.
Broschyr: "Om krisen eller kriget kommer" på lätt svenska Länk till annan webbplats.(till MSB:s webbplats)
Fyra filmer om beredskap hemma
Här kan du se fyra filmer om beredskap hemma som MSB har tagit fram.
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller annan någon störning
eller kris i samhället så är det bra att vara föreberedd.
FIlmerna ger dig tips om hur du kan:
Fundera på vad du kan behöva ha hemma vid en kris.
Samla gärna ihop det som är mest nödvändigt i en krislåda.
Filmerna visar hur du kan förbereda dig:
Film 1 - Hemberedskap, värme Länk till annan webbplats.
Film 2 - Hemberedskap, mat Länk till annan webbplats.
Film 3 - Hemberedskap, vatten Länk till annan webbplats.
Film 4 - Hemberedskap, kommunikation Länk till annan webbplats.
Miljö, natur och avfall
Kemikalier
Kemikalier kan vara farliga för människor och för miljön.
Det är ämnen som kan användas i fabriker och i jordbruket.
Kommunens miljöenhet ska se till att kemikalier används
så att de inte skadar människor och miljön.
Miljöavdelningen ser också till att våra bostäder inte
gör oss sjuka och att badvattnet i sjöarna inte är giftigt.
Naturvård
Att sköta naturen kallas för naturvård.
En del natur är ovanlig och värdefull.
Den behöver skyddas extra noga.
Det är kommunens plan- och byggavdelning
som har hand om naturvården.
Hushållsavfall
Eksjö Energi hjälper invånarna att ta
hand om hushållsavfallet.
Allt får inte slängas i soppåsen.
Tidningar, plastförpackningar, glas och
farligt avfall är sådant som ska sorteras.
Farligt avfall är till exempel batterier och målarfärg.
Det du inte slänger i soppåsen får du själv
lämna vid återvinningsstationer.
Återvinningsstationer finns på många ställen.
De ligger ofta bredvid stora mataffärer.
Om du har mycket avfall kan du åka till en
återvinningscentral.
Återvinningscentraler finns vid Eksjö Energi i Eksjö
och i Ingatorp.
Socialt stöd, vård och omsorg
Socialt stöd
Alla som bor i Eksjö kommun ska kunna känna sig trygga.
Alla ska få den hjälp de behöver.
Om man inte har pengar att betala hyra eller
köpa mata för kan man få hjälp.
Någon kanske dricker för mycket alkohol eller tar droger.
Någon är kanske inte snäll mot någon annan person.
Om du behöver hjälp eller vill prata med någon om
detta så kan du ringa kommunens kontaktcenter
telefon 0381-360 00.
De hjälper dig att komma i kontakt med rätt person.
Hjälp till äldre
Eksjö kommun hjälper äldre människor som behöver det.
Även om man är gammal ska man få bo kvar hemma
så länge man vill.
Kommunen kan ge ekonomisk hjälp till någon som
vårdar en äldre person hemma.
Genom hemtjänst kan man få hjälp i hemmet med att
städa och tvätta och att handla mat.
Den hjälp man får beror på vilka behov man har.
Det innebär att hjälpen är olika för varje person.
Om du behöver hemtjänst kan du kontakta kommunen.
Ring kommunens kontaktcenter telefon 0381-360 00.
De hjälper dig att komma i kontakt med rätt person.
Funktionsnedsättning
Människor med funktionsnedsättning
har rätt till stöd och service.
Personer med stora funktionsnedsättningar som
behöver mycket hjälp kan få personlig assistent.
För personer med funktionsnedsättning som ej har
arbete ute i samhället finns det arbete/sysselsättning
och träning på Daglig verksamhet.
Det finns lagar som bestämmer vad kommunen ska
göra för att hjälpa människor med funktionsnedsättningar.
De lagar som styr detta är Socialtjänstlagen och LSS.
LSS är en förkortning av Lagen om stöd och service till
vissa funktionshindrade.
Inom sociala sektorn arbetar personal som hjälper
människor med olika funktionsnedsättningar.
Det kan vara personer med utvecklingsstörning eller
personer med psykiska problem.
Det kan också vara personer med rörelsehinder eller
som har en hjärnskada.
Vill du prata med någon om LSS, eller har du frågor
kan du ringa kommunens kontaktcenter,
telefon 0381-360 00.
De hjälper dig att komma i kontakt med rätt person.
Hemsjukvård
Om du är sjuk och inte kan ta dig till sjukvården
kan du ha rätt till hälso- och sjukvård i hemmet,
detta kallas hemsjukvård.
Det är kommunen som ansvarar för hemsjukvården.
Telefon: 0381-360 00, Eksjö kommuns kontaktcenter
Fax: 0381-366 50
E-post: socialasektorn@eksjo.se
Så styrs kommunen
Du kan vara med och bestämma
Alla som bor i Eksjö kommun kan vara med och bestämma.
Det kallas demokrati.
Demokrati betyder medbestämmande.
Det är de som bor i kommunen som väljer
vilka som ska bestämma.
Kommunfullmäktige
Det är kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen.
Först och främst bestämmer man om sådant som sträcker
sig över lång tid och om till exempel avgifter för
olika kommunala tjänster.
I kommunfullmäktige är det politiker från de olika
politiska partierna som bestämmer.
Vid valet vart fjärde år röstar människorna i Eksjö
på det parti de vill ska bestämma.
49 politiker är med i kommunfullmäktige.
Hur många politiker från varje parti som får vara med
i kommunfullmäktige, beror på hur många röster varje parti får.
I Eksjö kommun finns 8 olika partier i kommunfullmäktige:
Kommunfullmäktiges ordförande heter Mats Danielsson (M).
Denna mandatperiod, som alltid är 4 år,
bestämmer de 4 borgerliga partierna.
De borgerliga partierna är:
Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna
och Liberalerna.
Övriga partier är Socialdemokraterna, Miljöpartiet,
Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.
Kommunfullmäktiges sammanträde
Politikerna i kommunfullmäktige sammanträde
10 gånger varje år.
Det står i Eksjö-Tidningen och här på
eksjo.se när kommunfullmäktige har möte.
Alla är välkomna.
Oftast är sammanträdet i Stadshuset i Eksjö.
Mötet börjar med en frågestund.
Då kan alla kommuninvånare ställa frågor.
Efter frågestunden får besökaren bara lyssna.
Sammanträdet spelas in.
Antingen kan man titta direkt via webben,
eller se filmen i efterhand.
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen bestämmer om det som händer
dagligen inom den kommunala organisationen.
Kommunstyrelsen består av 13 politiker.
Ordförande i kommunstyrelsen är Annelie Hägg (C).
Tala med politikerna
Du kan prata direkt med dina politiker.
Du kan också bjuda in dem till egna möten
om du är med i en förening, eller till din arbetsplats.
Om du går i skolan, kan din skolklass bjuda in politiker.
Vill du tala med någon politiker,
ring till kommunens kontaktcenter 0381-360 00.
Du kan också skicka e-post till kommun@eksjo.se
Val
Val till riksdag, kommun och region i Sverige
Vart fjärde år är det val och då röstar svenska folket.
Då väljer vi vilka partier vi vill ska styra i Sverige.
Då är det tre olika val.
Vi väljer vilka som ska styra i riksdagen.
Vi väljer vilka som ska styra i kommunen.
Vi väljer vilka som ska styra i regionen.
Dessa tre val är på samma dag.
Nästa gång är valet till riksdag,
kommun och region den 11 september 2022.
Information om till exempel vallokaler
valdistrikt, förtidsröstning i Eksjö kommun
vid valet i höst.
Val till Europaparlamentet
Vart femte år är det val till Europaparlamentet.
Det kallas EU-val.
Då väljer vi vilka svenska politiker som ska
jobba i Europaparlamentet.
Det väljer vi för att Sverige är med i den
Europeiska Unionen (EU).
Nästa gång är EU-valet år 2024.
Om EU-valet på lättläst svenska Länk till annan webbplats. (Riksdagens webbplats)
Mer information på Valmyndighetens webbplats
På Valmyndighetens webbplats kan du läsa mer
om val på lättläst svenska och på andra språk.
Du kan till exempel läsa om hur du kan rösta
och om hur ett val går till.
Val på lättläst svenska Länk till annan webbplats. (Valmyndighetens webbplats)
På Valmyndighetens webbplats
kan du se filmer med information på teckenspråk Länk till annan webbplats.
Våld i nära relationer
Blir du hotad, slagen eller kallad elaka saker
av någon som står dig nära?
Detta är olagligt och den som utsätter dig för
detta gör ett brott.
Du är inte ensam och det finns hjälp att få.
Hjälp som du kan få
Polisen kan hjälpa dig om du är i fara och
behöver hjälp direkt (ring 112) eller
om du vill göra en polisanmälan (ring 114 14).
Socialtjänsten kan hjälpa dig med råd och stöd,
hjälpa dig flytta till ett skyddat boende.
Du kan också få hjälp med kontaktförbud,
så att du kan känna dig säker.
Ring kommunens kontaktcenter telefon 0381-360 00
och säg att du vill prata med en kvinnofridshandläggare.
Om du ringer en kväll eller under helgen
så ringer du 112 och säger att du vill prata med socialjouren.
Kvinnofridslinjen kan du ringa om du vill
prata och kanske veta mer om vad du kan göra.
Du som är orolig för någon annan kan också ringa.
Du når dem på telefon 020-50 50 50.
Samtalet är gratis och syns inte på telefonräkningen.
Om du har ont eller är skadad så kan du
kontakta vårdcentralen, telefon 0381-359 25,
eller gå direkt till akuten på Västanågatan 9, Eksjö.
Behöver du en ambulans ringer du 112.
Tips
Tänk ut säkra platser nära dig.
Dit kan du gå om du inte är trygg hemma.
Tänk ut personer du litar på.
Lär dig deras telefonnummer och adresser
så att du snabbt kan kontakta dem.
Ha viktiga saker packade, till exempel
ID-kort eller pass, pengar och nycklar.
Då kan du snabbt ta med dem om du måste lämna hemmet.
Kontakt
Kontaktcenter
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
Fax:
0381-166 00
Ringa
Du kan ringa till Eksjö kommuns kontaktcenter
på telefonnummer 0381-360 00 dessa tider:
Måndag—fredag mellan klockan 8.00 och 16.00.
Torsdagar, jämna veckor, mellan klockan 8.00 och 15.00.
Det är lunchstängt mellan klockan 12.00 och 12.45.
Dag före röd dag (helgdag) och på klämdagar
är det öppet mellan klockan 8.00 och 12.00.
En klämdag är när en arbetsdag är mellan
en helgdag och en annan arbetsfri dag.
Besöka
Du kan besöka Eksjö kommuns kontaktcenter
på Södra Kyrkogatan 4 i Eksjö.
Dessa tider har kontaktcenter öppet:
Måndag–fredag klockan 8.00–16.00.
Det är lunchstängt mellan klockan 12.00 och 12.45.
Dag före röd dag (helgdag) och på klämdagar
är det öppet mellan klockan 8.00 och 12.00.
En klämdag är när en arbetsdag är mellan en
helgdag och en annan arbetsfri dag.
Skicka e-post
Du kan skicka e-post till kommunen till kommun@eksjo.se
Skicka brev
Vill du skicka brev till Eksjö kommun så är adressen:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Sidan senast uppdaterad:
Om Eksjö kommun på Lättläst
Här kan du läsa om Eksjö kommun på lättläst svenska.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381–360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Fax:0381–166 00
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.